Recensie: Kleermakerszit RECENSIE

'Kleermakerszit' van Layla Alizadah gaat over de 17-jarige Lucy. Ze is verscheurd van verdriet nadat haar vader is omgekomen bij een auto-ongeluk en na een traumatische gebeurtenis. Ze probeert verder te gaan met haar leven en dat lijkt aardig te lukken. Tijdens een avondje stappen met haar beste vriendin Evelyn komen alle herinneringen van Lucy weer naar boven en op dat moment gaat het flink mis.

Ik had best hoge verwachtingen van 'Kleermakerszit'. Ik ben gek op Young Adult boeken en het onderwerp is vrij heftig. Helaas viel het boek voor mij nogal tegen. Er wordt op de achterflap van het boek heel erg gedoeld op de dood van Lucy haar vader, maar ik vond een traumatische gebeurtenis een veel grotere rol spelen. Daarnaast vond ik het verhaal ook heel erg hak op de tak. Soms werd er ineens teruggeblikt op het verleden. Als het verhaal dan weer verder ging met het heden had ik helemaal niet het idee dat het verder ging waar ik was gebleven. Een ander minpuntje vond ik dat het verhaal heel 'simpel' is geschreven. Het is een Young Adult, maar de schrijfstijl vond ik meer iets voor kinderen van twaalf. Het einde was heel heftig, maar voor mijn gevoel nogal 'afgeraffeld'.

Jammer, want het verhaal is mooi en aangrijpend. Het boek is heel emotioneel en ik had wel het gevoel dat Layla weet waar ze over schrijft. De emoties van het hoofdpersonage waren duidelijk en realistisch beschreven. 'Kleermakerszit' is een dun boekje van 104 bladzijdes, misschien als er was gekozen voor meer bladzijdes had Layla het boek beter kunnen uitwerken. Meer details en een sterker einde.  Verder leest het boek gemakkelijk weg, dus ik had het binnen een avond uit.

Kleermakerszit

1  2  3  4  5

Ik weet niet precies waar het is misgegaan. Misschien toen mijn vader stierf? Of toch later, toen ik die man met een fles op zijn hoofd heb geslagen? Ik had te veel gedronken met mijn vriendinnen, en die viespeuk begon opeens aan me te zitten. Ach, het maakt allemaal ook niet uit. Waar het om gaat is dat ik nú hier sta, te wachten op de trein.