Recensie: Vervloekt RECENSIE

“Als je zijn vrouw bent, verenigt dat de laatste twee Huizen. En je weet wat dat betekent. ‘Oorlog’,zei Helen stomverbaasd”. Josephine Angelini beschrijft in het eerste deel van haar nieuwe serie Goddelijk het verhaal van Helen en Lucas, twee bijzondere jongeren. In Vervloekt verweeft ze op bijzondere wijze het ‘heden’ met het mythologische verleden.

Aan het begin van het schooljaar maakt Helen kennis met een nieuwe familie uit het dorp: familie Delos. Bij de eerste ontmoeting met de kinderen, gaat het mis: Helen valt zoon Lucas aan. Ze krijgt – tegen haar wil in – steeds meer contact met de familie en dan ontdekt ze dat ze niet ‘normaal’ is, maar dat ze goddelijke krachten bezit. De familie Delos vertelt haar dat ze in gevaar is, omdat zij de enige overgeblevene is van een ander ‘Huis’. De familie zal er alles aan doen Helen te beschermen en in leven te houden. Maar daarvoor moet Helen haar krachten leren gebruiken. Een zware trainingsperiode volgt.

Het verhaal van Troje lijkt de basis te zijn geweest voor het nieuwe boek van Angelini. Diverse elementen uit de Griekse mythologie keren terug in het verhaal, waardoor Vervloekt een uniek en gelaagd tintje krijgt. Personages als Helen, Pallas, Pandora en Ajax spelen een prominente rol in het verhaal, maar ook andere elementen uit de geschiedenis komen terug. Zo is de ketting van Helen een Cestus en is de rivier de Styx aanwezig in op allerlei momenten. Ook de Furiën komen terug in het verhaal. Angelini maakt haar verhaal hierdoor bijzonder. Zinnen als “O ja. Hoogmoed. Een groot taboe in het oude Griekenland” geven het verhaal extra diepgang: ze verwijzen naar mythologische verhalen als de verhalen over Icarus of Medusa.

Angelini koppelt deze verhalen en hun moraal aan een fantasierijk, maar zeker ook spannend verhaal. Helaas gebruikt ze hierbij soms te veel fantasie, waardoor het verhaal net iets té ongeloofwaardig wordt. Zo laat ze Lucas en Helen keer op keer vliegen, en is de reactie van aardse vriendin Claire daarop vervolgens wel heel simpel en ondoordacht. Ook is het gedrag van Helen niet altijd te verklaren. Uit het niets vliegt Helen Lucas aan, tijdens de eerste ontmoeting en haat ze hem. Vervolgens redt hij haar en plots lijkt de haat volledig verdwenen: “Ze haatte Lucas helemaal niet meer.”  Het verhaal zelf blijft erg boeiend, maar door deze extra handelingen wordt het soms onbegrijpelijk of iets te wonderlijk. Dit uit zich vooral in de eerste honderd bladzijden, waardoor je geneigd bent het boek weg te leggen. Niet doen, zonde.

Door de enorme complexiteit, mede door alle achterliggende verhalen, lijkt het verhaal je moeilijk los te kunnen laten vanaf het moment dat de familie Delos meer contact krijgt met Helen. Wanneer Angelini een tweede en derde perspectief toevoegt, wordt het verhaal nog interessanter. Je bekijkt de situatie niet alleen meer vanuit Helen, maar ook vanuit Lucas en later vanuit Creon. Daarbij roept Creon vragen op. Wie is deze mysterieuze jongen? Wat wil hij van Helen? Veel goeds belooft hij in ieder geval niet. Daarbij gebruikt Angelini humor om het verhaal nog net wat aantrekkelijker te maken. Door idiote situaties zoals de gevechten tussen de broers heel humoristisch te beschrijven, laat ze het voorkomen alsof de situatie volledig normaal is. Dit zorgt voor een lach op je gezicht tijdens het lezen.

Al met al maakt Angelini met Vervloekt een mooie start van een nieuwe serie. Dit boek belooft veel goeds voor de vervolgdelen. Vervloekt bevat niet alleen een spannend, zeer complex verhaal, maar combineert ook de geschiedenis met het fantasierijke heden. Vervloekt smaakt zeker naar meer.

Vervloekt #1

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De 16-jarige Helen woont met haar vader op het eiland Nantucket, waar zelden iets gebeurt. Dus wanneer de mysterieuze familie Delos op het eiland komt wonen, heeft iedereen het erover. Alleen Helen wantrouwt van begin af aan de Delos-familie. Dan ontmoet ze Lucas. Hij maakt een storm aan emoties in haar los. Hij is belachelijk knap en ze kan hem wel met haar blote handen wurgen. Door een oude Griekse vloek voelen ze een diepe haat voor elkaar. Maar soms is de liefde sterker dan de haat en kunnen zelfs de goden niet voorkomen wat er gebeurt...