Recensie: het spiegelmysterie RECENSIE

Als Samuel en Vincent tijdens het vliegeren de boodschap krijgen van Soluna dat Samuels tante in gevaar is twijfelen ze geen moment en gaan ’s nachts meteen op onderzoek uit. Wanneer ze in het huis een kamer vol spiegels ontdekken en daar gevangen blijven tot ze een spiegel kiezen gaat er letterlijk een nieuwe wereld voor hun open.Dankzij hun spiegelkeuze worden ze lichtbrengers en wacht hun de zware taak om evenwicht te brengen tussen licht en duisternis in Speculumië. Ze worden in hun avontuur geholpen door een vredelievend volk, Kalani genoemd, maar de grootste uitdagingen moeten ze alleen trotseren.

Alle hoop is op de nieuwe lichtbrengers gevestigd maar de vraag blijft of het hun wel lukt om het spiegelmysterie te ontrafelen…

Bij het lezen van het boek ‘Het spiegelmysterie’ viel mij op dat er in het begin veel handelingen, reacties en gevoelens werden beschreven. Hun belevenissen zijn tot in detail uitgewerkt en als volwassene vond ik dat ik op bepaalde momenten veel overbodige informatie las. Wel hield ik in mijn achterhoofd dat het om een jeugdboek ging en deze gedetailleerde beschrijving ervoor zorgde dat het verhaal zich zonder moeite als een film in je hoofd afspeelde. Je moet geen eigen fantasie gebruiken om dingen in te vullen, iets wat ik normaal gezien automatisch doe.

Naargelang het verdere verloop van het verhaal leek dit te verdwijnen. Nog steeds was alles gedetailleerd maar nu vond ik dit juist positief omdat een magische wereld moeilijker voor te stellen is dan de “echte” wereld. Ondanks het feit dat het om een jeugdverhaal gaat zit er toch veel diepgang in. Het verhaal draagt een bepaalde boodschap met zich mee die op een mooie manier wordt doorgegeven aan de lezer, zonder dat deze het eigenlijk beseft. Omdat het verhaal zo onderbouwd en gedetailleerd is klopt het ook helemaal. Je gaat je als lezer bijna zelf in Speculumië wanen en wil samen met Vincent en Samuel de problemen oplossen.

Wat voor mij het leukste was als lezer, is dat het verhaal op het einde ook echt gedaan is. Er werd voldoende tijd genomen om het verhaal af te ronden en je kan zelfs lezen hoe het leven van Vincent en Samuel verder verloopt na hun avonturen. Als lezer blijf je niet met vragen zitten en je kan er lekker van nagenieten zonder nog dagen te piekeren over hoe het nu verder zou gaan.

Na het lezen van het boek bedacht ik dat ‘Het spiegelmysterie’ wel erg mooi zou zijn om te verfilmen. Niet alleen omdat het zo goed is uitgewerkt, maar ook omdat het zo’n waardevolle boodschap bevat die ook mensen zou moeten kunnen bereiken die geen boeken lezen. Ik kan dus alleen maar hopen dat iemand het boek opmerkt en er hetzelfde potentieel in ziet als ik.

Dit boek krijgt van mij 5 hartjes omdat het echt een geweldig debuutverhaal is. Het bevat een mooie boodschap en tegelijk ook een grote portie avontuur waardoor het niet anders kan dan dat (jong)volwassenen erdoor worden aangesproken.

Het spiegelmysterie

1  2  3  4  5

Samuel zit in groep 8 van de Regenboogschool. Eigenlijk is hij net als alle andere jongens van die leeftijd. Hij houdt van boerenkool met worst, van vliegeren en natuurlijk van zijn oma, bij wie hij is opgegroeid. Dat is misschien niet zo gewoon, maar zijn moeder ging al lang geleden dood en zijn vader verdween spoorloos op één van zijn reizen. Op een dag vinden Samuel en zijn vriend Vincent een magische spiegel op zolder. Wanneer zij die aanraken, is er geen weg terug. Het is de start van een duizelingwekkend avontuur, waarin de jongens kennismaken met Speculumië: een volstrekt andere wereld, waarin duister en licht elkaar bestrijden op leven en dood. De vrienden beginnen aan een zoektocht die hen niet alleen dichter bij het geheim van Speculumië brengt, maar ook dichter bij zichzelf. Sla dit boek open en ga met hen mee op reis. Ontmoet de vredelievende Kalani en schuif aan bij hun uitbundige feesten. Kijk uit voor de duister- en lichtstrijders, met hun vastberaden geloof in het eigen gelijk. Betreed de piramide der wijsheid en ontsluier de geheime regels van het spel. Maar wees bovenal voorzichtig, want Het Spiegelmysterie sleurt je mee in een wereld waarin niets is wat het lijkt...