Recensie: Kater RECENSIE

“Ik weet dat ik diep in de shit zit, heel diep zelfs.” Teddy’s conclusie, de dag na haar grote feest is 100% juist: ze zit in de shit. Margje Woodrow keert voor haar nieuwste YA-thriller ‘Kater’ terug naar haar eigen jeugd en beschrijft het leven van een 16-jarig meisje dat een feest houdt in haar oppashuis. ‘Kater’, dat onder andere gebaseerd is op een strafzaak, bevat een aantrekkelijk, realistisch en spannend verhaal dat een thrillerliefhebber niet gemist mag hebben!

Woodrow start ‘Kater’ bijzonder: Teddy houdt samen met haar beste vriendin Cloë een megafeest in het huis waar ze mag oppassen. De bewoners zijn op vakantie. Al snel gebeuren er allerlei dingen die Teddy eigenlijk niet wil. Dieren worden losgelaten, er wordt drank gestolen en het huis verandert langzaam in een zwijnenstal. Direct voel je Teddy’s machteloosheid. De geiten, de kleren, de wijnvoorraad: ze kan het niet tegenhouden. Daarbij kan ze niet op tegen de machtige Cloë: “Klein vergissinkje van me, ik bel hem zo wel op om de boel af te blazen. No problemo.’ Ze zei het poeslief, maar de nijdigheid spatte van haar gezicht af.” Woodrow slaagt er prima in de gedachten en gevoelens van Teddy zo te weergeven, dat ze je meesleept in het verhaal. De ruzies en de gesprekken tussen de vriendinnen zijn herkenbaar, maar zorgen er tegelijkertijd voor dat je haren recht overeind gaan staan. Het gemak waarmee de meiden elkaar beledigen, helaas is het realistisch: “Je zou pastoor moeten worden. Of valse trut. O wacht – dat laatste ben je al!”

Kleine voorspellingen in het verhaal laten zien dat het allemaal niet goed af zal lopen. Woodrow weet op die manier de spanning perfect op te bouwen. Vanaf het begin weet je dat er iets mis zal gaan, maar wat het is, weet je nog niet. Gaandeweg het feest wordt de situatie ingewikkelder: de relatie tussen Thomas en Teddy komt naar buiten, Cloë blijkt ‘verkeerde’ dealtjes gesloten te hebben en er wordt onherstelbare schade aangericht aan het huis. En dan verdwijnt Cloë en wordt ze dood teruggevonden. Vermoord. Vanaf dat moment neemt het tempo in het verhaal toe. Woodrow slaagt er, met korte staccato zinnen, in het verhaal nog meeslepender te maken dan daarvoor: “Door! Ik kom van mijn fietszadel en zet mijn volle gewicht op de pedalen. It’s not your time to play. Dit. Gaat. Mij. Niet. Gebeuren.” De angst van Teddy, haar onveilige gevoel: vanaf het begin voel je met haar mee.

Terwijl Teddy en haar vriendinnen rouwen om Cloë is de dader nog niet klaar. Geheimzinnige berichtjes en cadeautjes maken duidelijk dat het spelletje nog niet afgelopen is. Woodrow wisselt het verhaal van Teddy af met berichten van de dader, waardoor het verhaal een extra dimensie krijgt. Wie is die dader? Wat is hij van plan? Je zoekt met Teddy en de rechercheurs mee. Waar het verhaal veel spanning en sensatie bevat, mist het een duidelijke thematiek. ‘Kater’ bevat tal van interessante onderwerpen als chantage, overspel, criminaliteit en moordonderzoek, maar geen enkel onderwerp krijgt veel ruimte: het spannende verhaal heeft de overhand.

“Dit kan niet waar zijn. Dit mag niet waar zijn.” In de laatste bladzijden neemt Woodrow je mee naar de ontknoping. Diverse, ogenschijnlijk onbelangrijke, details uit het verhaal komen samen, vormen de oplossing. Helaas is de ‘tip’ van de dader te toevallig. Wie schrijft de locatie die hem kan verraden zo opzichtig op? Toch blijft ook dit deel je boeien. Het hoge tempo, de realistische gesprekken en de filmische weergave van de situaties zorgen ervoor dat Teddy je wederom meesleurt, ook in laatste minuten. Wie wint? Wie is sterker?

Met een van de laatste passages in ‘Kater’ draagt Woodrow met Teddy’s woorden, de tot dan missende boodschap, uit: “Dat we nooit meer een normale vriendschap kunnen hebben (…). Of we onszelf wel kunnen vertrouwen.” Somber, dat wel. Of lijkt dat maar zo? Woodrow sluit deze ware YA-thriller op een waardige manier af. “Spijt komt altijd te laat, toch?”

Kater

1  2  3  4  5

Het hockeyfeest van Chloë loopt enorm uit de hand, met alle gevolgen van dien...

Hoe kon dit feest zo uit de hand lopen?
    Wanneer haar oppasfamilie op vakantie gaat, mag de 16-jarige Teddy twee weken op hun huis passen. Haar hockeyvriendin Chloë haalt haar over om een groot feest te geven. De dag erna heeft iedereen een flinke kater - van de drank, maar ook van de ravage die ze hebben aangericht. Dan volgt het vreselijke bericht dat Chloë levenloos is aangetroffen. Wie had het op Chloë voorzien, en waarom? Langzaam wordt duidelijk dat de hockeyvrienden niemand kunnen vertrouwen - zelfs elkaar niet.