Recensie: Waar ben je? RECENSIE

Florine Janson is drieëntwintig als ze ongewenst in verwachting raakt van Aurelio Mazarin, een rijke zakenman waarmee ze een affaire heeft. Wanneer ze hem opzoekt om het nieuws te vertellen, is hij plotseling naar Amerika vertrokken voor zaken en doet de receptioniste het voorkomen alsof Aurelio er meerdere vriendinnen op na houdt. Florine ziet geen andere oplossing dan haar tweeling af te staan ter adoptie. Zo'n twintig jaar later gaat haar dochter Abby op zoek naar haar biologische moeder, maar ze heeft maar weinig aanknopingspunten. Ze start haar zoektocht in het klooster waar haar moeder verbleef om de bevalling af te wachten, maar ook hier is er al jaren niets van haar vernomen. Zal ze haar biologische moeder weten te vinden of wil zij niet gevonden worden?!

Waar ben je? is geschreven door Reina Crispijn, bekend van onder andere Dochter van de maan en Dochter van de sterren. Het is een meeslepend verhaal over liefde, de band tussen kinderen en hun (biologische) ouders en de worsteling over het wel of niet kunnen zorgen voor een kind. Het laat zien hoe moeilijk het maken van een goede keuze kan zijn, wat de psychische gevolgen zijn en hoe bepalend dit kan zijn voor de rest van iemands leven. Het verhaal doet heel eigentijds aan en leest lekker luchtig weg, ondanks het enigszins christelijke tintje en het minder luchtige thema.

De afwisseling in tijdsperspectief halverwege het boek, zorgt ervoor dat het verleden van Florine Janson een mysterie blijft en je graag wilt weten hoe het nu met haar is. Het is niet moeilijk om je met zowel Florine als Abby te identificeren waardoor je meeleeft met de hoofdpersonen en graag door wil blijven lezen. Het enige wat ik een beetje jammer vond aan het verhaal is dat er af en toe wel erg veel toevalligheden in zitten wat het toch net iets minder geloofwaardig maakt. Wanneer je hier niet te zwaar aan tilt, is Waar ben je? een leuke feelgood roman.

Waar ben je?

1  2  3  4  5

Reina Crispijn beschrijft de levens van een moeder en haar afgestane dochter in Waar ben je?

Florine loopt stage bij een Parijs modehuis als ze zwanger raakt van een tweeling. De vader verdwijnt al gauw uit beeld en Florine staat de baby's, die in een klooster ter wereld komen, af voor adoptie. Dan keert ze terug naar Parijs om verder aan haar carrière te bouwen.

Tweeëntwintig jaar later. Abby wil weten wie haar biologische moeder is. Ze gaat naar Frankrijk en vindt het klooster waar zij en haar broer werden geboren. Daar ontmoet ze een tuinman, die haar helpt zoeken naar haar moeder. Die hulp is hard nodig ook, want Abby wordt flink tegengewerkt.

Reina Crispijn brengt met Waar ben je? een feelgoodverhaal over de Parijse mode-industrie, dromen en werkelijkheid, romantiek en familie. De auteur is bekend van de boeken Dochter van de maan en Dochter van de sterren, en van haar werk samen met zus Margreet.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk