Recensie: Toen ik jou ontmoette RECENSIE

Jasmine heeft haar hele leven niets anders gedaan dan keihard werken. Een bedrijf oprichten, groot maken en vervolgens weer doorverkopen. Er kwam abrupt een einde aan haar drukke levensstijl toen ze plotseling ontslagen werd. Ze is niet alleen ontslagen, maar vanwege een concurrentiebeding mag ze ook nog eens een jaar lang niet het werk doen dat ze zo leuk vindt. Ondertussen heeft ze alle leuke dingen gedaan die je doet als je vakantie hebt, en verveelt ze zich. Ook gaat ze zich steeds meer ergeren aan haar overbuurman, de beroemde radiodeejay Matt. Hun paden kruisen zich steeds vaker en ze raken meer betrokken in elkaars leven. Zou er ondanks hun eigen problemen toch een vriendschap kunnen ontstaan?

De pakkende inleiding van dit nieuwste boek van Cecelia Ahern trekt je aan beide handen mee het verhaal in. Toen ik jou ontmoette speelt zich af in het jaar dat Jasmine zonder werk thuiszit. De jaargetijden worden gebruikt om structuur aan te brengen in het verhaal en doen je laten meeleven met Jasmine, omdat ze na een maand het niet werken wel zat is.

Het verhaal heeft verschillende thema’s, zoals een scheiding, alcoholisme, syndroom van Down, overleden moeder, en eenzaamheid. Door de prettige schrijfstijl van Ahern lopen deze thema’s vloeiend in elkaar over en worden ze genoeg belicht om het verhaal diepgang te geven, maar niet zo erg dat het ongeloofwaardig wordt. Jasmine’s zusje Heather heeft het syndroom van Down en in dit boek zit op een mooie manier meer informatie verweven over hoe het is om op te groeien met een zusje die dit syndroom heeft. Natuurlijk zijn er ook de nodige mannen in Jasmines leven. Matt, de ontslagen deejay met een alcoholprobleem die een steeds grotere rol gaat spelen in haar leven en Monday, de headhunter die haar weer aan het werk wil hebben, maar langzamerhand ook meer betrokken raakt in haar leven. Het boek leest prettig alsof het een dagboek is.

Toen ik jou ontmoette is een inspirerend boek, dat je doet beseffen dat je soms even stil moet staan bij het feit dat er meer is dan werken alleen. Een heerlijke roman met een aantal wijze levenslessen.

Toen ik jou ontmoette

1  2  3  4  5

Het jaar waarin alles veranderde.
    Het jaar waarin ik mijn thuis vond.
    Het jaar dat ik jou ontmoette.
    Op het moment dat Jasmine haar baan verliest, lijkt haar wereld in te storten. Gewend aan een leven waarin haar werk en haar geliefde zus haar volledig in beslag nemen, valt ze met haar plotselinge vrijheid in een zwart gat.
    Maar haar ontslag opent nieuwe deuren. In haar jaar als werkloze leert ze meer over zichzelf dan ze ooit had kunnen bedenken - en meer over anderen dan ze ooit had durven dromen. Soms dient vriendschap zich aan op de meest onverwachte momenten.

Cecelia Ahern (1981) debuteerde met PS: Ik hou van je, dat in meer dan veertig landen de bestsellerlijsten haalde. Het succesvolle debuut werd in 2007 verfilmd met Hilary Swank en Gerard Butler in de hoofdrollen. Sindsdien schreef ze onder meer Het boek van morgen, De tijd van mijn leven, Honderd namen en Love, Rosie, dat eveneens succesvol werd verfilmd in 2014.