Recensie: Enkeltje Ierland RECENSIE

Lisa laat haar bruisende leven in Amsterdam achter om als dierenarts te gaan werken in Ierland. Hier is ze gelukkig: ze kan nu precies het werk doen dat ze wil. Maar als ze daar een tijdje is, begint ze toch te twijfelen. Ja, het werk is geweldig, maar de omgeving in Ierland is nogal saai. Hoe moet ze hier nou ooit de perfecte man vinden? Had ze niet beter in Amsterdam kunnen blijven totdat ze de ware liefde tegen het lijf was gelopen, en daarna naar Ierland verhuizen? De mannen in Ierland zijn namelijk niet echt een optie. Neem nou William, de stijve hark die in het landhuis van zijn overleden ouders woont. Er kan geen lachje vanaf, maar toch wordt Lisa zenuwachtig van hem. Als Lisa een nieuwe vriendin maakt, besluit ze om wat afstand te nemen van William, omdat die twee een verleden hebben. De nieuwe vriendin Kathy heeft zo haar eigen problemen, ze is net gescheiden en woont nu weer samen met haar dochter in haar geboorteplaats. Ze is er alleen doodsbang voor om haar jeugdliefde tegen te komen.

Enkeltje Ierland is het eerste boek dat ik van Charlotte de Monchy heb gelezen, ik had zelfs nog nooit van haar gehoord! Ik had niet te hoge verwachtingen van dit boek maar het heeft me echt verrast. De kaft is super vrolijk en een beetje kinderlijk, maar sprak me toch aan. Tijdens het lezen van de eerste bladzijdes werd ik al gelijk het verhaal ingezogen. Charlotte de Monchy schrijft ontzettend vlot en weet het verhaal zo te vertellen dat je je waant in het regenachtige Ierland en bevriend wordt met de personages. Dat is ook nog eens een leuk detail aan het boek: de regendruppels die in elk hoofdstuk terugkomen. Lisa is een sterk personage: ze komt voor zichzelf op, is lekker eigenwijs en wil graag haar eigen boontjes doppen. Ze heeft natuurlijk ook haar onzekerheden en daardoor ga je haar als een vriendin zien. In het begin wist ik niet goed wat ik van Kathy vond, maar ik was blij dat ze bevriend werd met Lisa. Veel leuker dan wanneer ze vijanden waren geweest! De vriendschap tussen deze twee is erg leuk om te volgen. En dan heb ik het nog niet eens over William gehad! Ik heb echt vaak moeten lachen om de sarcastische, droge gesprekken tussen Lisa en William. Stiekem ben ik wel een klein beetje verliefd geworden op William. In het begin is het inderdaad een stijve hark, maar hij blijkt ontzettend leuk te zijn!

Ik ben erg blij dat ik dit boek heb mogen recenseren, want ze doet voor mij niet onder voor Nederlandse schrijfsters zoals Chantal van Gastel, Lisette Jonkman en Gillian King. Het verhaal is voorspelbaar, maar dat weet je als je aan dit boek begint. Enkeltje Ierland is echt een perfecte, romantische feelgood waar ik ontzettend van genoten heb!

Enkeltje Ierland

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Dierenarts Lisa heeft Amsterdam en haar beste vriendin Tess achtergelaten voor een droombaan in het dorpje Brentwood op het Ierse platteland. Maar eenmaal daar dringt tot haar door dat als ze alleen maar hard werkt en met doorgewinterde boeren op leeftijd omgaat, de kans klein is dat ze ooit nog de liefde van haar leven gaat vinden. William keert na de dood van zijn ouders terug naar het enorme familielandgoed. Daar krijgt hij te horen dat de erfenis hem pas toekomt als hij kan aantonen dat hij zijn wilde jaren in Londen definitief achter zich heeft gelaten. Daartoe zal hij zich moeten verloven met een 'geschikte' vrouw. Hij kent in Brentwood niemand die in aanmerking komt - behalve misschien de knappe Nederlandse dierenarts. Maar laat er nu één man op de wereld zijn op wie Lisa echt niet zit te wachten...