Recensie: Schuld RECENSIE

Jaren na de moedige keuze van Luce en Daniël voelt Cam zich nog steeds gegrepen door hun verhaal en hun geloof in de liefde. De laatste tijd moet hij bovendien steeds aan Lilith denken, het enige meisje van wie hij ooit gehouden heeft. Als hij ontdekt dat zij in de Hel gevangen zit, sluit Cam een deal met Lucifer: Cam zorgt ervoor dat hij Lilith binnen 15 dagen weer verliefd op hem laat worden. Lukt het hem niet, dan zal Cam voor altijd Luficers onderdaan worden. Het blijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan: Lucifer heeft er namelijk voor gezorgd dat Lilith Cam intens haat, en daarbij doet Lucifer er ook alles aan om Cam te dwarsbomen. Zal het Cam lukken om Lilith weer voor zich te winnen, of wacht hem een levenlang in de Hel?

Tijdens het lezen van de Fallen serie van Lauren Kate vond ik Cam al een interessant en mysterieus personage. Wie houdt er nou niet van een beetje badboy? Toen ik dus hoorde dat Cam zijn eigen boek zou krijgen, ging het boek meteen op mijn wishlist. Het maakte me eigenlijk niet eens uit waar het boek over ging. Zo kwam het dus ook dat Schuld op mijn deurmat viel terwijl ik eigenlijk niet precies wist waar het over zou gaan.

Het bleek een goede zet te zijn! Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Lilith en Cam. Lilith weet van niets, gaat naar school, heeft een passie voor muziek en probeert wat van haar toch wel troosteloze leven te maken. Cam heeft duizenden jaren geleden een fout gemaakt. Na wat hij bij Luce en Daniël heeft gezien is hij vastberaden om niets tussen hem en (het redden van) Lilith te laten komen. Ook niet als hij daarmee riskeert de rest van zijn onsterfelijke leven als slaaf van Lucifer in de Hel door te moeten brengen. Het prettige van een dubbel perspectief is dat je zowel van Lilith als Cam weet wat ze voelen en denken en waarom ze dingen doen. Het zorgt voor een extra laag in het verhaal.

Lauren Kate wist me al bij de eerste pagina in het verhaal te trekken. Dat komt onder andere door haar prettige en vlotte schrijfstijl. Het verhaal zelf was een race tegen de klok, Cam heeft immers maar vijftien dagen. Lilith voelt bovendien een intense haat voor Cam, ook al snapt ze niet goed waarom precies. En daarbij is Lucifer er nog, die Cam op allerlei manieren probeert tegen te werken. Ik bleef tijdens het verhaal steeds voor Cam hopen dat het hem lukte, dat hij Lilith voor zich wist te winnen. De tegenslagen die Cam moest overwinnen maakte het verhaal spannend en zorgden daarna soms voor frustratie. Ik vind het knap als een auteur op zo’n manier met mijn gevoelens weet te spelen.

Al met al vind ik Schuld een heerlijke toevoeging aan een mooie serie. Ik heb Cam altijd al een geweldig personage gevonden en met dit boek heeft hij mijn hart nog een beetje meer gestolen. Het verhaal zelf las heerlijk weg: een romantische feelgood mét spanning door de tijdsdruk. Wat mij betreft een waardevolle toevoeging voor de serie!

Schuld

Lauren Kate

26 januari 2016

ISBN 9789000347896
    Uitgever Van Goor
    304 pagina's
  • Ondertitel:

Deel 5 van de Fallen serie

Van Goor

Young Adult

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het langverwachte vervolg in de Fallen-serie

Schuld begint op het moment dat Cam verdwijnt in Extase. Cam gaat op zoek naar zijn vroegere liefde Lilith, die hij al lange tijd probeert te vergeten. Lilith is door zijn schuld in de hel
    terechtgekomen en hij wil proberen haar te bevrijden.

Lucifer sluit een pact met Cam. Als het hem lukt om Lilith binnen achttien dagen opnieuw te veroveren mag hij haar meenemen. Maar hij heeft Lilith vervuld met haat jegens Cam. Wat is de prijs voor een pact met de duivel?