Recensie: The Mortality Doctrine 2 - Cyberbrein RECENSIE

Cyberbrein is het tweede deel van The Mortality Doctrine van de bekende schrijver James Dashner die beroemd is geworden met zijn Labyrintrenner-trilogie. Als je deel één Geestesoog nog niet hebt gelezen moet je dat maar heel snel gaan doen! Want ook dit tweede deel is niet te missen.

Michael is erachter gekomen dat hij een Tangent is en dat zijn hele leven heeft afgespeeld in  Lifeblood Deep. En Kaine heeft hem in een lichaam gestopt zodat hij nu een daadwerkelijk mens is. Michael wil Kaine nog steeds tegenhouden om zijn plan uit te voeren namelijk alle Tangenten in mensenlichamen stoppen. Om dit te doen heeft hij zijn vrienden nodig en dus moet hij de wereld intrekken om zijn Bryson en Sarah in het echt te ontmoeten.

Cyberbrein is weer net zo spannend als Geestesoog. Ook dit deel is moeilijk om weg te leggen. In dit deel gaat het verhaal verder waar Geestesoog is gestopt en wordt het verhaal voor een groot deel verteld in de ‘echte’ wereld. Dit is misschien ook gelijk het enige minpuntje van het boek. De fantasie uit boek één is hier minder aanwezig omdat ze minder bezig zijn met hacken en het leven in Virtnet.

Ook in dit deel weet James Dashner weer te verassen en met zijn inmiddels bekende twists in het verhaal te komen. Het boek is spannend, beeldend en vlot geschreven en je leest dit boek makkelijk uit.

Bryson blijft nog steeds een beetje de komische noot in het verhaal maar Sarah krijgt wat meer een achtergrond verhaal en verdieping in dit deel. Hopelijk komt Bryson in deel drie aan de beurt. Het verhaal is verassend en voor mij uniek. Ik houd van James Dashner zijn boeken omdat hij origineel is en je meeneemt naar een andere wereld die jij zelf ook niet kent. Zijn twists en turns in het verhaal maakt The Mortality Doctrine een serie die je niet mag missen! Ik ben erg benieuwd of ook dit verhaal verfilmd gaat worden na het succes van The Maze Runner. Ik kan sowieso niet wachten op deel drie in deze geweldige serie.

The Mortality Doctrine 2 - Cyberbrein

James Dashner

12 januari 2016

ISBN 9789021400082
    Uitgever Uitgeverij Q
    272 pagina's
  • Ondertitel:

De sterfelijkheidsdoctrine 1

Uitgeverij Q

Young Adult

1  2  3  4  5

Michael dacht dat als hij zou helpen om cyberterrorist Kaine op te sporen, VirtNet weer veilig zou zijn voor gamers. Niets bleek minder waar.
    De waarheid is vreselijker dan hij ooit had kunnen denken. Kaine blijkt een Tangent, een tot leven gekomen computercode. Kaine heeft een manier gevonden om Tangenten in de hersenen van mensen te plaatsen en de controle over te laten nemen. Hij wil alle mensen op aarde vervangen door Tangenten. Michael lijkt de enige te zijn die hem kan stoppen…