Recensie: 100% Puur RECENSIE

Dayenne Bos is natuurvoedingsadviseur, orthomoleculair voedings- en suppletietherapeut en foodblogger. Het boek 100% Puur komt dan ook voort uit haar twee werkvelden. Het boek heeft een handig formaat en is in hardcover gedrukt. Een vrolijke vormgeving maakt dat je vol enthousiasme aan het boek begint, maar voordat je bezig mag met de recepten moet je je eerst door een heleboel informatie worstelen. Dayenne Bos legt uit wat voedingstoffen met je doen, welke goed en slecht zijn en waarom je gluten-, suiker- en koemelkvrij zou moeten eten. Er komt enorm veel informatie op je bord en soms voelt het net alsof je in een biologieles zit. Ze heeft soms een erg stellige houding, zo stelt ze dat je met mate fruit moet eten (2-3 stuks per dag) door de aanwezige suikers, wat naar mijn mening ondertussen wel een achterhaalde fabel is. Het boek is glutenvrij en dit komt voort uit haar overtuiging dat granen, vooral tarwe, slecht voor je zijn, niet omdat ze coeliakie heeft. Ze geeft alternatieven aan welke in het boek volop gebruikt worden. Je hoeft het niet altijd met haar visie op eten eens te zijn, want lekker blijken de recepten wel te zijn.

De recepten zijn voorzien van handige icoontjes zodat je in één oogopslag kan zien welke voedingsstoffen erin zitten of juist niet. In het boek bevinden zich alleen maar vegetarische gerechten omdat Dayenne naar eigen zeggen geen vlees lust. Het boek is dus ook uitermate geschikt voor vegetariërs die willen variëren met hun eetpatroon. Van ontbijt, lunch, diner tot toetjes en taarten, alle eetmomenten van de dag worden behandeld. Voor de recepten heb je veelal 'aparte' ingrediënten nodig, omdat het tenslotte gluten-, suiker- en koemelkvrij is. De vervangers zijn wel gemakkelijk bij de supermarkt verkrijgbaar en als je meer volgens deze levensstijl wilt leven is het de investering waard.

Ik bakte uit dit boek de courgette- en wortelpannenkoekjes met amandelmelk, boekweitmeel en honing en dit recept staat nu al in mijn eigen receptenboek. Ze zijn supersimpel om te maken, ze smaken heerlijk en je krijgt ongemerkt groenten binnen.

Als tweede recept maakte ik de linzencurryspread, alles ging in één kom en werd met de staafmixer tot spread vermalen. Met wat op eigen initiatief toegevoegd zout (dit lijkt in een heleboel recepten te missen) werd dit een lekker groenten-alternatief voor op brood.

100% Puur is een goed onderbouwd kookboek die aansluit bij de huidige eettrends. Met makkelijke recepten laat Dayenne Bos zien dat gluten-, suiker- en koemelkvrij eten hartstikke lekker kan zijn. Daarbij krijg je nog eens ongemerkt extra groenten binnen en dat is altijd mooi meegenomen.

100% puur

Dayenne Bos

28 januari 2016

ISBN 9789045210636
    Uitgever Luitingh - Sijthoff
  • Ondertitel:

het hele gezin gluten-, suiker- en koemelkvrij

Luitingh - Sijthoff

Kookboeken

1  2  3  4  5

Het hele gezin gluten-, suiker-, en koemelkvrij! De recepten van Dayenne zijn 100% puur, eerlijk, lekker en gezond.

In haar boek 100% puur geeft Dayenne Bos recepten en tips om bewust te kunnen kiezen en te genieten van gezonde voeding.
    Tegenwoordig is het moeilijker om onbewerkt voedsel in de winkel te vinden dan bewerkt voedsel. Men lijkt te zijn vergeten dat eten in de natuur gemaakt hoort te zijn en niet op de fabrieksvloer.
    100% puur laat zien hoe je met volwaardig natuurvoedsel een goede gezondheid kunt bereiken en in stand kunt houden. Dayenne biedt informatie waarmee je bewuste voedingskeuzes kunt maken. Naast de uitleg van verschillende voedingsstoffen en hun uitwerkingen bevat 100% puur praktische titps en ruim 100 recepten, alle vrij van gluten, koemelk en geraffineerde suikers.