Recensie: Het huis op de Heuvel RECENSIE

Het huis op de Heuvel (Black Rabbit Hall) staat al generaties lang aan het einde van de lange oprijlaan van een heuvel. Pencraw Hall, zoals het eigenlijk heet, is in de jaren zestig in bezit van het gezin Alton, die elke zomer dromerige en tijdloze vakanties doorbrengen op het grote landhuis in het populaire Cornwall. De tijd lijkt niet hetzelfde te zijn als in het drukke London en Amber, Toby, Barney en Kitty genieten van al het moois wat de omgeving brengt; het bos aan de rand van het huis, de imposante klif en het mooie strand voor hen alleen. Tot een noodlottige dag in de zomer waarbij alles veranderd voor het gezin én het huis.

Lorna Smith is op zoek naar een geschikte locatie voor haar huwelijk en wordt aangetrokken door het grote, vervallen landhuis. Daar waar haar vriend het gebrekkige onderhoud,  de scheuren en de lekkages ziet, ziet Lorna vooral de rijke historie en romantische stofwolken tussen de woekerende planten. Lorna is vastberaden dat dít de plek moet zijn waar ze gaat trouwen. Langzaam wordt ze steeds meer in de geschiedenis van het huis gezogen; Wat is hier allemaal gebeurd en waarom is het voor haar eigenlijk zo belangrijk?

Zowel de tekst op de achterkant áls de prachtige vormgeving van Het huis op de heuvel van Eve Chase maakten al dat ik niet kon wachten om het boek te lezen. En Black Rabbit Hall heeft zeker niet teleurgesteld. Al vanaf het begin word ik in het verhaal gezogen met nèt genoeg teasers om te beseffen dat er iets vreselijks is gebeurd. Het verhaal werkt steeds verder toe naar de ontrafeling van de gebeurtenissen van die ene dag terwijl het verleden en heden steeds meer in elkaar verwikkeld raken. Terwijl ik ononderbroken verder lees vallen alle puzzelstukjes op zijn plek.

Knap geschreven; vol spanning en romantiek met op de achtergrond de prachtige omgeving van Cornwall. Black Rabbit Hall komt werkelijk tot leven in het verhaal en laat zijn tragische historie beetje bij beetje aan de lezer zien. Het is haast onmogelijk om het boek weg te leggen als je eenmaal in het verhaal zit. Eindelijk een moderne variant in de stijl van Virginia Andrews waar ik zo van houd; mysterieus, romantisch en met een vleugje krankzinnigheid. Een aanrader voor elke liefhebber van oude, Engelse landhuizen, spanning, romantiek en gewoon steengoede boeken.

Het huis op de heuvel

Eve Chase

30 januari 2016

ISBN 9789022575635
    Uitgever Boekerij
    368 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Het prachtige landhuis Pencraw Hall is altijd het zomerhuis van de familie Alton geweest. Hun vaste grapje is dat een uur op het landgoed twee keer zo lang duurt als in Londen, maar dat je niet meer dan de helft gedaan krijgt. Het leven is er loom en ontspannen en eigenlijk gebeurt er nooit iets. Totdat, op een mooie zomerdag, het allerergste gebeurt. Tientallen jaren later zijn Lorna Smith en haar verloofde in Cornwall op zoek naar de perfecte trouwlocatie. Lorna heeft een zwak voor het vervallen landgoed dat ze zich herinnert uit haar jeugd - in haar ogen zijn de stoffige kandelaars en de wilde bloemen die tussen de vloerplanken door groeien het toppunt van romantiek. Maar als ze, gekerfd in een boomstam, een verontrustende boodschap vindt, beseft ze dat het verleden - dat van haarzelf én dat van het huis - duisterder is dan ze zich wil herinneren. Steeds dieper wordt Lorna de geschiedenis van het huis in getrokken. Wat is er gebeurd, al die zomers geleden?