Recensie: De 9 dagen van Rabbit Hayes RECENSIE

Na een jarenlange strijd tegen borstkanker lijkt Rabbit Hayes deze dan toch te gaan verliezen. Het is moeilijk om dit te accepteren omdat het betekent dat ze haar dochter en geweldige familie moet achterlaten. De 9 dagen van Rabbit Hayes omschrijft de laatste dagen van Mia a.k.a. Rabbit Hayes. Het begint met het moeilijke proces van onder ogen zien dat dit dan toch echt het einde is en dit vertellen tegen haar 12-jarige dochter Juliet.

In haar laatste dagen wordt Rabbit bijgestaan door haar fantastische, chaotische en tikkeltje gekke familie en vrienden. Molly en Jack, haar ouders die de strijd tot op het laatst niet opgeven. Haar zus Grace, die met haar gezin Juliet hebben opgevangen. Haar broer Davey, en diens oud-bandleden Jay en Francie. En niet te vergeten haar beste vriendin Marjorie, die ze al sinds haar kinderjaren kent.

In haar laatste dagen (dag)droomt Rabbit veel over haar jeugd. En dan vooral over haar grote liefde Johnny Faye die ze eigenlijk nooit los heeft kunnen laten. Hij was de zanger van de band waarin haar broer Davey drumde. Rabbit was hun grootste fan en was aanwezig bij al hun repetities in de garage van hun ouders. Johnny nam het altijd voor haar op en was haar beste vriend.

Anna McPartlin heeft een achtergrond als stand-up comédienne en dat is duidelijk merkbaar in haar boek. Ze weet de zwaarte van het sterven van Rabbit Hayes te verlichten met haar humor. Regelmatig moest ik hardop lachen om de avonturen van Rabbit en haar familie, ondanks de trieste situatie waarin dit verhaal zich afspeelt. Mede door deze humor leest De 9 dagen van Rabbit Hayes als een trein en ben je zelfs teleurgesteld als je op de laatste bladzijde bent aanbeland. Het maakt ook nieuwsgierig naar de andere boeken van Anna McPartlin die nog niet vertaald zijn.

In elk hoofdstuk wordt een dag beschreven en worden de verschillende verhalen van de leden van het gezin Hayes en vriendin Marjorie verteld. Zo leer je alle personages beter kennen en leef je nog meer mee in dit tragische verhaal. Anna McPartlin weet goed te beschrijven waar iemand die weet dat ze gaat sterven mee te maken krijgt. Je leeft als lezer mee met de tegenslagen en blijft tot het einde, tegen beter weten in, hopen op een wonder.

Voor wie De 9 dagen van Rabbit Hayes wil gaan lezen: wees voorbereid. Zorg voor veel, heel veel tissues. Want als je niet hoeft te huilen van verdriet dan wel van het lachen. En zorg dat je de tijd hebt om dit boek in 1 ruk uit te lezen, want geloof me, dat wil je.

De negen dagen van Rabbit Hayes

9 februari 2016

ISBN 9789400507104
    Uitgever A.W. Bruna

A.W. Bruna

1  2  3  4  5

Hier is een waarheid waar niemand omheen kan: het leven kun je niet sturen.
    Rabbit Hayes houdt van haar 'gewone' leven en van alle buitengewone mensen om zich heen. Ze is gek op haar dochter, Juliet. Op haar kleurrijke, chaotische familie. En op de enige man in haar hart: Johnny Faye. Maar het lijkt erop dat de wereld andere plannen heeft gemaakt voor Rabbit. En daar heeft ze vrede mee. Want zij heeft haar eigen plannen - en nog een paar dagen de tijd om ze werkelijkheid te laten worden.
    Hier is een waarheid om te onthouden: dit is een verhaal waarin wordt gelachen om de verrassingen van het leven. Een verhaal over het vinden van plezier in elk moment.