Recensie: Offerlam RECENSIE

Caz Colijn weet niet wat haar overkomt als haar zus Tineke haar na al die jaren belt om te vertellen dat hun moeder op sterven ligt. Ze weet dat ze alweer enkele jaren geleden uit Zuid-Afrika vertrokken zijn maar heeft nooit de behoefte gevoeld om contact met ze op te nemen. De enige reden waarom Caz besluit om toch naar Gent te gaan is omdat Tineke haar heeft vertelt dat Fien niet haar biologische moeder is. En dat ze besloten heeft om haar op haar sterfbed de waarheid te vertellen. Eenmaal in Gent volgen vreemde, chaotische en gevaarlijke gebeurtenissen elkaar op waardoor Caz twijfelt of ze wel de juiste keuze heeft gemaakt door naar België te komen.

Luc de Reu is docent aan de Universiteit van Gent. Op een dag wordt hij gebeld door de verzorgster van zijn stiefmoeder Ammie met wie hij geen contact meer heeft sinds ze hem en zijn vader heeft verlaten. Plichtsgetrouw bezoekt hij haar en komt hij erachter dat ze 2 kinderen heeft gehad die ze in Afrika heeft achtergelaten. In eerste instantie blijft hij haar bezoeken uit nieuwsgierigheid maar al snel hervindt hij de genegenheid die hij voor haar als stiefmoeder heeft gehad.

Ammie Pauwels is 82 jaar en verkeert de laatste tijd meer in het verleden dan in het heden. Blijkbaar heeft ze in één van deze dagdromen naar haar stiefzoon Luc gevraagd. Haar verzorgster Lieve heeft contact met hem gezocht. Zijn bezoeken en vragen brengen meer naar boven dan Ammie eigenlijk wil.

Erevu Matari is op zoek naar 2 kostbare Afrikaanse kunstvoorwerpen. Maar hiervoor moet hij eerst Caz en Ammie vinden. Samen met zijn dochter en kleinzoon stelt hij alles in werking om dit voor elkaar te krijgen. Dat dit niet volgens alle wetten, normen en waarden gaat offert hij graag op voor de heilige strijd die groter is dan hijzelf.

In Offerlam worden deze 4 verhaallijnen die op het eerste oog weinig met elkaar te maken hebben uiteindelijk 1 verhaal. Dit maakt dat het even tijd kost om in het boek te komen. Chanette Paul is erg zorgvuldig in welke informatie ze op welk moment verstrekt. In het begin maakt dit het verhaal wat langdradig en droog. Maar zo gauw de eerste linken zijn gelegd wordt het verhaal al snel spannend en zorgt juist deze zorgvuldige informatieverstrekking (of onthouding) ervoor dat je steeds verder wilt lezen. Hoe verder je in het boek komt hoe spannender het wordt en hoe moeilijker om het boek weer weg te leggen.

Chanette Paul heeft met Offerlam haar fascinatie voor de Lage Landen en haar Zuid-Afrikaanse roots goed weten te combineren. Complimenten voor haar uitgebreide research waardoor je met het lezen ook nog wat geschiedenislessen meekrijgt. De diverse personages komen door de uitgebreide beschrijvingen en vele randinformatie over Afrika en rassendiscriminatie zeer goed tot leven. Als lezer leef je met alle personages mee, ook met diegenen die wat minder goeds in de zin hebben. Chanette Paul maakt volledige mensen van ze, met al hun goede en slechte kanten.

Alles bij elkaar is Offerlam zeker een aanrader. Het is dan ook de moeite waard om even door te lezen als de eerste hoofdstukken je niet meteen grijpen. De rest van het verhaal maakt dit meer dan goed.

Offerlam

1  2  3  4  5

Zuid-Afrikaanse thriller speelt zich af in Gent
    De waarheid kent vele facetten. Caz is een Zuid-Afrikaanse vertaalster. Ze wordt gecontacteerd door haar zus die in Gent woont: hun moeder ligt op sterven en zou haar graag nog eens zien. Caz ziet niet in waarom; haar moeder heeft jaren geleden alle contact verbroken. In een poging om haar te overtuigen, belooft Caz' moeder: 'Als je komt, zal ik je vertellen wie je echte ouders zijn.' Caz, overweldigd door het nieuws dat ze geadopteerd is, besluit om toch naar België te komen. Haar moeder sterft echter nog voordat ze Caz meer kan vertellen dan de naam van haar biologische moeder. Caz gaat meteen naar haar op zoek. Haar pad kruist zich met dat van Luc, een Gentse professor, terwijl ze twee Congolese mannen te vaak tegenkomt om toeval te zijn. Bij elke nieuwe ontdekking verhoogt het tempo van deze thriller.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox