Recensie: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) RECENSIE

Astrid Harrewijn is een van de prinsessen van het Nederlandse chicklit-koninkrijk en Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) is het langverwachte nieuwste boek van haar hand. Maar dit boek is nèt iets meer dan een 'gewone' chicklit. Eerst even het verhaal:

Noor krijgt de kans van haar leven als ze gevraagd wordt om in het Van Gogh museum in Amsterdam te gaan werken en verruilt dan ook zonder lang na te denken haar burgerlijke, veilige leventje in het Limburgse Itteren voor het leven in de grote stad. In Amsterdam komt ze jeugdvriend Joost tegen waardoor ze gelukkig snel haar gehuurde minikamer kan inruilen voor een pand aan de Herengracht. Ook haar zusje Kiki, die werkt en de wereld rondreist voor kunsticoon Jeff Koons, zoekt ook een thuis in Amsterdam en met zijn drieën trekken ze in een huis vol seventies-accenten, waar klusjesman Gijs zijn best doet om de boel te moderniseren. Ze hebben maar één huisregel; niet over het werk praten.

Maar al snel heeft Noor een groot geheim en ze komt steeds meer in de knoop met haar geweten, gevoelens en de feiten. Wat speelt er allemaal achter de schermen van het museum af? En wie kan haar helpen? Ondertussen is ook haar verloofde Ewald not amused dat hij Noor alleen nog maar in de weekenden ziet, terwijl hij zichzelf al achter de kinderwagen zag lopen...

Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) leest zoals elk boek van Astrid Harrewijn als een sneltrein die door de Nederlandse polder dendert. De schrijfstijl is vlot en prettig, de hoofdpersonages sympathiek en er zit een knappe spanningsopbouw in die maakt dat je geïntrigeerd blijft. Al vanaf het begin van het boek vraag ik me af wat de rol van collega en kamergenoot Tim zal zijn in het verhaal en waarom hij een prominente rol krijgt tijdens de aanvang van het verhaal.  Uiteindelijk blijkt Tim een sleutelfiguur in het verhaal op een manier die je niet verwacht.

De achtergrond van de kunstwereld geeft het verhaal een extraatje waar Astrid Harrewijn trots op kan zijn; ze heeft duidelijk haar research gedaan wat betreft de musea en de schilderijen. Het is een heerlijk boek om op de bank te kruipen en bladzijde na bladzijde door te lezen, zonder te stoppen uiteraard. Bovendien maken juist díe extra feitjes over de schilderijen, het leven van Van Gogh en het mysterie wat zich langzaam ontrafelt het tot een genot om te lezen voor een kunstliefhebber. Maar ook niet-kunstliefhebbers zullen van dit boek genieten want óók de onmisbare kenmerken van Astrid Harrewijn's boeken zitten er weer in: humor en ontluikende liefdes. Ik vind het écht een toevoeging aan de Nederlandse boekenmarkt met de mooie combinatie van chicklit, spanning en cultuur. Kortom, een aanrader!

Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)

1  2  3  4  5

Sommige dingen doe je gewoon niet als je halverwege de dertig bent. Zoals je veilige vaste baan, je huis in Limburg en het vooruitzicht van een bruiloft inruilen voor een tijdelijke baan bij het Van Gogh Museum in Amsterdam. Noor doet het wél, tot verdriet van haar ouders en haar vriend. Ze betrekt samen met haar jongere zusje Kiki en studievriend Joost een verwaarloosd pandje aan de Herengracht. Kiki is bewust single, het zwarte schaap van de familie en ziet de wereld als haar speeltuin. Ze werkt voor Jeff Koons en brengt zijn spraakmakende tentoonstelling naar het Stedelijk. Joost, een vriendelijke maar ietwat stoffige vrijgezel, werkt als adviseur bij het Rijksmuseum.
    Noor, Kiki en Joost delen lief, leed en de voordeur met elkaar en kennen maar één harde regel: thuis wordt er niet gesproken over het werk op het Museumplein. Terwijl het huis een verbouwing ondergaat ontdekt Noor zichzelf, de waarde van vriendschap, en een groot schandaal in de kunstwereld. Kortom: ze ontdekt het leven.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk