Recensie: Blow-up RECENSIE

“‘Bloedbroeders. Voor altijd. We laten elkaar nooit in de steek.’” Met die belofte luidt Belinda Aebi haar zevende boek van de Maud Gelderman-reeks in: Blow-up. Met het zevende boek laat Aebi zien in de Nederlandstalige misdaadromanwereld te passen. Blow-up bevat een spannend, aantrekkelijk en vermakelijk verhaal voor menig lezer. Echter, wie op zoek is naar échte misdaad, wie in de huid van de speurneus wil kruipen, moet dit boek aan zich voorbij laten gaan. Blow-up bevat simpelweg té veel toevalligheden en té grote tijdsprongen om écht realistisch te kunnen zijn.

Ruben en Saskia staan foto’s te maken wanneer ze voor hun ogen een ongeluk zien gebeuren. De dronken Lei rijdt een meisje aan, probeert haar te laten stikken en slaat vervolgens op de vlucht. Saskia besluit het gebeurde te filmen en te fotograferen.

Dan blijkt het slachtoffer, Liesbeth, het ongeval overleefd te hebben. Ze ligt in een zware coma en ontwaakt met afasie. Saskia besluit haar foto’s te bewaren als chantagemiddel. Ze heeft geld nodig en op deze manier kan ze, tegen de wil van Ruben, het geld bij elkaar krijgen. Lei voelt ondertussen nattigheid en vlucht. Hij zoekt zijn jeugdvriend en arts Aslan op om hem te helpen. Tegelijkertijd start de recherche, onder leiding van Maud, een onderzoek naar het ongeval.

Het verhaal in Blow-up is overduidelijk aantrekkelijk. Aebi heeft er alles aan gedaan het tempo hoog te houden, waardoor het verhaal zelf geen moment verveelt. Simpel taalgebruik, realistische dialogen, diverse plottwists en een groot aantal personages sieren het verhaal vanaf de eerste bladzijde. Daarbij gebruikt ze de aloude truc van tijdwisselingen. Door het eigenlijke verhaal af te wisselen met het verhaal van een onbekend meisje creëert ze spanning. Wat hebben die gebeurtenissen met Saskia en Lei te maken? Wie is het meisje?

Ook het verhaal op zich is boeiend. Niet gering verbazen de gebeurtenissen en ook de personages zorgen voor verwarring. Lei, Aslan, Saskia, Ruben; iedereen heeft wel iets ‘naars’ in zijn karakter. Toch kun je ze allemaal op een of andere manier een beetje waarderen. Daarbij maakt Aebi een dilemma bespreekbaar. Via Aslan laat ze je nadenken over wat er belangrijker is: geld en roem of een mensenleven. Ook hier zorgen de bijzondere keuzes van de personages voor verbazing en verwarring.

Helaas heeft het hoge tempo ook een keerzijde. Door de enorme tijdsprongen en de grote hoeveelheid personages wordt het verhaal fragmentarisch. Opvallend daarbij is dat de diverse personages soms lange tijd uit het verhaal ‘verdwijnen’. Wanneer de focus bij Lei en de recherche ligt, is Saskia diverse hoofdstukken niet in beeld. Plotseling is ze er, met al haar chantagemiddelen kant-en-klaar. Daarbij komen sommige gebeurtenissen uit het verhaal bijna letterlijk uit de lucht vallen. Liesbeths ouders die uit het niets contact zoeken met Aslan, Ruben die zonder overleg met Saskia mee gaat doen met het experiment; het maakt het verhaal minder aannemelijk. Ruben vormt daarbij het toppunt. Hij besluit direct, zonder overleg, mee te doen aan een onderzoek, terwijl hij niet eens weet om welke medicatie het gaat. Zijn beslissing is weliswaar goed voor het verhaal, maar gaat compleet in tegen de logica en de realiteit.

Aebi doet er alles aan om haar verhaal spannend te maken. Helaas werkt dit soms averechts en mondt het uit in geforceerde spanning: “Toen ze wegreden liet iemand bij het raam in het huis aan de overkant het gordijn los.” Het verhaal verliest kracht door gemaakte uitingen en clichématigheden: “Maar u bent een speurder, u vindt hem wel.” Daarbij gebruikt Aebi haast een overkill aan grote onderwerpen in Blow-up. De geheimen binnen ziekenhuizen, chantage, bedreigingen, experimentele onderzoeken, medische doorbraken, afasie: alles passeert de revue. Boeiend, maar niet diepgaand. Elk onderwerp krijgt slechts een schemerlampje op zich gericht, waardoor de lezers honger niet echt gestild wordt.

Met Blow-up heeft Aebi een aantrekkelijk, maar niet diepgaand verhaal neergezet. Wie op zoek is naar een lekkere misdaadroman, vindt in Blow-up zeker een goed verhaal. Wie op zoek is naar meer, wordt teleurgesteld. Het hoge tempo, de vele plottwists en het aantrekkelijke taalgebruik zorgen voor een mooi verhaal dat je in één ruk uitleest, maar veroorzaken ook een gemis: het spel met de taal, een écht realistisch verhaal en diepgang in de thematiek.

Blow-up

1  2  3  4  5

Een enorme knal. Metaal op metaal. Een fiets die door de lucht gekatapulteerd wordt. Een lichaam schuift over het wegdek, botst tegen de vangrail en blijft roerloos in de grasberm liggen.

Saskia, een jonge amateurfotografe, gelooft haar ogen niet wanneer ze rond middernacht getuige is van een afschuwelijk verkeersongeluk. Op het moment van de aanrijding zit ze met haar vriend Ruben in de uitkijkpost van een oude watertoren om beelden te schieten van een vos en haar welpjes. Maar wat ze door haar lens ziet is iets helemaal anders. Een donker silhouet, zwalpend en duidelijk onder invloed van drank, stapt uit de wagen. Klik. Totaal verbijsterd zoomt Saskia in op zijn gezicht. Klik. Haar ogen sperren zich open van herkenning. Haar blik glijdt naar zijn wagen. Klik. En dan scheurt hij ervandoor…

Maud Gelderman en haar team staan voor een raadsel. Wie heeft het slachtoffer, een jonge studente uit Gent, voor dood achtergelaten? Wat heeft de dader nog meer te verbergen? Het bewijs bevindt zich op de geheugenkaart van een Canon. Maar waar blijft Saskia?