Recensie: De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen RECENSIE

Merel Jansen peutert in haar neus en verricht daarmee ‘de daad’. ’s Nachts wordt ze door een wel heel stille loris uit haar kamer ontvoert om deel uit te maken van een bende piraten. De piraten hadden echter niet meteen door dat ze een meisje te pakken hadden en dreigen er mee om haar over de vettige plank van een zekere dood te laten lopen. Dan blijkt dat Merel kan lezen en dus best wel eens waardevol zou kunnen zijn in de zoektocht naar de stukjes X die kapitein Splijter wil bemachtigen.

De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen van Will Mabbitt is een boek vol avontuur, humor en bizarre piraten. De tekst wordt opgevrolijkt door het gebruik van verschillende lettertypes om dingen te benadrukken en heeft een speelse opmaak. Ook bevat elk hoofdstukje een aantal potloodtekeningen van illustrator Ross Collins die de bemanning van het schip of andere elementen uit het verhaal voorstellen. Het boek leest als een trein, door de beperkte lengte van de hoofdstukken blijft het allemaal heel behapbaar voor kinderen en de humor is zalig. De achterflap van het boek geeft de jonge lezertjes (8+) reeds een voorsmaakje. Wie nog nooit een melkdrink-wedstrijd heeft gewonnen van een grizzly of heeft gezocht naar een mysterieuze schat, legt het boek best onmiddellijk weg wegens de spanning. Tenzij er geen ouders meelezen, dan begin je er beter meteen aan. De verteller spreekt de lezer regelmatig direct aan, onderbreekt onverwacht het verhaal en geeft er vaak een grappige toets aan.

Auteur Will Mabbitt heeft met Merel een superleuke heldin geschapen die bovendien heel de tijd in haar pyjama rondloopt. In de meeste piratenverhalen is de hoofdrol weggelegd voor een stoere kerel of een potige zeebonk. Niets is hier echter minder waar. De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen zal daardoor niet alleen jongens, maar ook meisjes met zin voor avontuur aanspreken. De slechterik van het verhaal is al vanaf het begin bekend. Kapitein Idriss Ebenezer Splijter is een wolf en één van de gemeenste piraten aller tijden. Hij is uit op wraak. Ooit was er namelijk muiterij aan boord van het schip van zijn vader en hij zal niet rusten voor hij de schat van zijn vader in zijn bezit heeft. De rest van de piraten is een zootje ongeregeld: een pijprokende geit, een welbespraakt varken, een zoutwaterkrokodil, een blinde mol die de uitkijk bemant, een rustige gorilla en een wel erg vijandige loris. Merel moet haar mannetje staan, maar slaagt daar gelukkig wonderwel in. De personages spreken tot de verbeelding en komen echt tot leven. De plot van het verhaal zit vol verrassende wendingen en kronkels die het boek de moeite waard maken. Eén hoofdstuk lezen is genoeg om samen met Merel in te willen schepen voor de rest van de reis. De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen smaakt naar meer. Gelukkig verschijnt het tweede deel binnenkort ook.

De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen

1  2  3  4  5

Geen omschrijving beschikbaar.