Recensie: Hittegolf RECENSIE

Het is hartje zomer in de Algarve en een hittegolf houdt de Nederlanders die er zijn bezig. Maar Anoek Huizing en haar Portugese vriendin Cesária zijn, net als hun vrienden, meer geïnteresseerd in de Hollywoodfilm die op dat moment in de regio wordt opgenomen. De mooie zomer wordt echter wreed verstoord door de vondst van een lichaam aan de voet van ‘Het einde van de wereld’, een klif op het uiterste puntje van de Algarve. Uit de autopsie blijkt dat het om een niet-natuurlijke dood gaat. Inspecteur Gabriela Carvalho krijgt de zaak toegewezen en het duurt niet lang voordat zij een aantal verdachten op het oog heeft. Maar alles komt op zijn kop te staan wanneer een van de verdachten meer blijkt af te weten van een andere, veel oudere zaak: de verdwijning van een meisje, zeven jaar geleden.

Hittegolf neemt je mee in de gruwelijke, complexe levens van vakantievrienden. In de eerste hoofdstukken ben je jaloers op de hoofdpersonen met hun zomerhuizen in de zon. Dit gevoel verdwijnt snel. Je vertrouwt niemand meer en wordt steeds op het verkeerde been gezet. Suzanne Vermeer bouwt de spanning op als de beste. Zodra je over de helft zit kun je dit meespelende boek niet meer wegleggen.

Het verhaal maakt verschillende wendingen, waardoor je wel door moet lezen. Bij dit boek kan je je verstand op nul zetten en lekker doorlezen. Er zitten mysteries in die tot aan de laatste bladzijde aan je blijven knagen. Het fijne aan het boek is dat het geschikt is voor een grote doelgroep. Of je nou achttien bent of vijfenzestig dit boek zal je zeker aanspreken. Hittegolf is een van de betere boeken van Vermeer, waar je meer van wilt lezen.

Natuurlijk heeft het boek een paar minpuntjes. Net als vele andere schrijvers maakt Vermeer gebruik van de thriller clichés. Moord, een te toegewijde inspecteur, verdachte vrienden en een uiteindelijk onverwachte dader. Maar soms is het fijn om een boek te lezen waar je niet bij na hoeft te denken. Nog een groot nadeel: na dit boek laat je je kinderen nooit meer alleen het huis uit gaan.

Het is een heerlijk vakantieboek, dat je zo wegleest. Het verhaal zit goed in elkaar en is van het begin tot het einde spannend. Hittegolf is niet te missen in je koffer deze zomer.

Hittegolf

1  2  3  4  5

Het is hartje zomer in de Algarve en een hittegolf houdt de gemoederen van de lokale bevolking en de Nederlanders die er zijn neergestreken, flink bezig. Maar Anoek Huizing en haar Portugese vriendin Cesária zijn, net als hun vrienden, meer geïnteresseerd in de Hollywoodfilm die op dat moment in de regio wordt opgenomen. De knappe Amerikaanse hoofdrolspeler Robert Stevenson en zijn tegenspeelster, de Nederlandse Emma DeWitt, zijn het onderwerp van gesprek.

De mooie zomer wordt echter wreed verstoord door de vondst van een lichaam aan de voet van ‘Het einde van de wereld’, een klif op het uiterste puntje van de Algarve. Uit de autopsie blijkt dat het om een niet-natuurlijke dood gaat. Inspecteur Gabriela Carvalho krijgt de zaak toegewezen en het duurt niet lang voordat zij een aantal verdachten op het oog heeft. Maar alles komt op zijn kop te staan wanneer een van de verdachten meer blijkt af te weten van een andere, veel oudere zaak: de verdwijning van een meisje, zeven jaar geleden…