Recensie: Ibiza RECENSIE

Maggie is net uitgeroepen tot meest succesvolle ondernemer van het jaar met haar ontbijtketen Breakkies. Na de uitreiking stuurt haar gezin haar als verrassing voor een week naar Ibiza om uit te rusten. Als student heeft Maggie hier lange tijd feestend doorgebracht en er wonen nog vrienden. Volgens haar gezin dus de ideale plek om even uit te rusten. Maar naast de mooie feestherinneringen zijn er ook donkere momenten geweest in die periode. En die laat Maggie het liefst waar ze zijn, ver weggestopt. Eenmaal aangekomen op Ibiza voelt Maggie zich meteen weer thuis. Ze geniet met volle teugen totdat een reeks verdwijningen van jonge vrouwen roet in het eten gooit. Heeft dit iets te maken met de dreigende berichten die ze de afgelopen dagen heeft gehad? En dan komt ze ook haar ex Frank nog tegen die haar gevoelens helemaal overhoop weet te gooien.

Ibiza is een spannende, zomerse thriller die perfect is om in weg te duiken. Heerlijk voor tijdens het zonnebaden op een ligbed aan een zwembad of de zee. Maar ook fijn tijdens minder zomers weer om even weg te dromen naar betere temperaturen. Ondanks de spanning en dreiging die duidelijk voelbaar is roept het boek toch een soort vakantiesfeer op. Zowel de bruisende feesten waar het eiland zo bekend om staat als de relaxte sfeer en mooie natuur komen goed naar voren. Kiki van Dijk weet het eiland goed te beschrijven met alle mooie maar ook de minder mooie kanten. Als lezer zie je het eiland bijna voor je en begin je onbewust plannen te maken om je volgende vakantie naar Ibiza te gaan. Ook laat het verhaal goed zien dat eenzelfde plek voor een toerist heel anders kan zijn dan voor iemand die er woont en werkt.

Het verhaal wordt steeds van twee kanten beschreven, vanuit Maggie en vanuit Frank. Dit geeft een extra dimensie aan het verhaal. Langzaamaan komt de lezer steeds meer te weten over het verleden van Maggie en Frank en wordt het steeds gemakkelijker om met beiden mee te leven. Ook een aantal andere karakters worden goed uitgewerkt waardoor het verhaal nog meer gaat leven. De teleurstelling van dromen die niet zijn uitgekomen en jaloezie naar degenen die wel succesvol zijn, zijn een goede combinatie voor een spannend verhaal. Doordat deze informatie gedoseerd wordt gegeven, wordt de spanning sterk opgevoerd. De schrijfster weet de dader tot de laatste hoofdstukken geheim te houden. Telkens als je denkt te weten wie de dader is neemt het verhaal een verrassende wending en moet je je vermoedens bijstellen. Dit maakt het bijna onmogelijk het boek tussendoor weg te leggen. Daarnaast leest het verhaal door de toegankelijke schrijfstijl van Kiki van Dijk gemakkelijk weg en ben je sneller bij het einde dan je eigenlijk zou willen.

Ibiza is onderdeel van een reeks eilandthrillers en maakt zeker nieuwsgierig naar de andere delen. Zeker een aanrader!

Ibiza

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Maggies leven is perfect. Succesvol ondernemer, moeder, echtgenoot, veertiger en nog altijd aantrekkelijk. Haar bruisende ontbijtketen is een doorslaand succes. Vestigingen in acht steden en ook nog eens genomineerd voor ondernemer van het jaar!

Om bij te komen van alle hectiek geeft haar man Sam haar een vakantie naar Ibiza cadeau. Zonder kinderen, zonder man en vooral: zonder stress. Twee weken voor zichzelf, op yogaretreat bij haar jeugdvriendin Floor. Terug naar het spirituele eiland, waar ze als student de eerste houseparty's meemaakte.

Maar wat begint als een relaxte zonvakantie, eindigt plotseling in een ware nachtmerrie. Na een onverwachtse ontmoeting met haar ex en een mysterieuze verdwijning, toont het idyllische eiland zijn donkere kant. Of zijn het de geheimen van Maggie zelf die haar in gevaar brengen?