Recensie: De laatste uitweg RECENSIE

Ted McKay staat op het punt zelfmoord te plegen, wanneer er onophoudelijk aangebeld wordt. Hoewel Ted geen zin heeft om te kijken wie er voor de deur staat en veel liever zijn plannen zou doorzetten, verandert hij van gedachten wanneer hij een briefje vindt waarop staat dat dit zijn laatste uitweg is. Voor de deur staat de mysterieuze Lynch. Hij komt Ted vaag bekend voor, maar hij kan hem niet plaatsen. Lynch doet Ted een ongewoon voorstel. Als Ted iemand vermoordt die het echt verdient en daarna nog iemand anders die het leven beu is, zal de organisatie waarvoor Lynch werkt Ted helpen om zijn eigen zaken af te handelen. Wanneer Ted op dit voorstel ingaat, begint een helse rit op zoek naar de waarheid. Hoe dichter hij bij die waarheid komt, hoe meer hij zichzelf moet afvragen of alles wat hij denkt te weten wel betrouwbaar is.

De laatste uitweg van Federico Axat is een bijzonder goed opgezet verhaal met veel psychologische diepgang die, zoals de achterflap vermeldt, qua opzet doet denken aan Memento, Shutter Island en Inception. Een film als Fight Club flitst ook even door je gedachten tijdens het ontrafelen van de plot. Het is geen standaardthriller waarin de lezer samen met een rechercheur op zoek gaat naar de moordenaar, maar eerder een trip die je intelligentie test bij het bespreken van de motieven, de achtergrond en het verleden van het hoofdpersonage. Vooral de opbouw van het verhaal werkt intrigerend en draagt veel bij aan de motivatie om verder te lezen. Auteur Federico Axat is erin geslaagd om zijn boek een aantal ingenieuze plotwendingen mee te geven, waardoor het tot op het laatste moment gissen blijft naar de ware aard van de gebeurtenissen.

Hoofdpersonage Ted McKay maakt door het boek heen een grote evolutie door. Hij groeit gestaag met het plot mee. In feite ís McKay zelfs het plot. Net zoals de lezer krijgt hij de informatie die hij nodig heeft over zichzelf slechts druppelsgewijs. Tegen wil en dank wordt hij dan ook constant gedwongen om zichzelf opnieuw uit te vinden. Het is haast onmogelijk om meer over hem te vertellen zonder spoilers en dat zou uiteraard het leesplezier flink temperen. Wanneer hij uiteindelijk de waarheid over zichzelf ontdekt, is die even verrassend als onthutsend. McKay is een complex personage in een nog complexer verhaal.

Federico Axat is een Argentijnse schrijver die geboren werd in Buenos Aires (1975) en daar na een verblijf in de Verenigde Staten weer is gaan wonen. De laatste uitweg is zijn derde boek, maar het eerste dat ook een Nederlandse vertaling kreeg. Zijn werk valt op door de nodige wendingen en meeslepende insinuaties die hij meesterlijk vorm weet te geven. Axat geeft de controle over zijn verhaal nergens uit handen en de lezer is volledig overgeleverd aan zijn relaas en de details die hij kwijt wil.

Wie aan De laatste uitweg begint moet zich wel bewust zijn van het ongrijpbare karakter van de eerste hoofdstukken en mag zich niet laten afschrikken door een puzzel die nooit helemaal lijkt te passen en een verhaal dat nooit helemaal helder lijkt te worden. Wie van eerder genoemde boeken en films houdt, zal De laatste uitweg vast een pareltje vinden, maar ook de liefhebber van de betere psychologische triller zal ervan kunnen genieten. Een aanrader voor iedereen die graag eens van de betreden paden afwijkt.

De laatste uitweg

1  2  3  4  5

Ted McKay staat op het punt een einde aan zijn leven te maken, als de deurbel gaat. En blijft gaan. Hij wil alsnog de trekker overhalen, maar ziet dan een briefje op zijn bureau liggen. Het handschrift herkent hij als het zijne, maar hij kan zich niet herinneren ooit zoiets geschreven te hebben.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane