Recensie: Zomermeisjes RECENSIE

Amsterdamse rechercheur Lot wordt overgeplaatst naar een plattelandskorps in Twente. Dit tot haar grote teleurstelling, want losgebroken paarden bijeen drijven is wel wat anders dan de hectiek van een politiekorps in de grote stad. Tot er in een verlaten zouthuisje in het bos het lichaam van een meisje wordt gevonden. Eindelijk kan Lot doen waar ze zo goed in is, ook al zijn haar collega’s niet overtuigd van haar kunnen. Al snel wordt er een tweede lichaam gevonden. Kan Lot de moordenaar stoppen voor hij weer toeslaat?

Al in het eerste hoofdstuk van Zomermeisjes laat Jobien Berkouwer de spanning van de bladzijden spatten. We lezen vanuit het perspectief van een meisje dat door het bos rent en achtervolgt wordt. Bijna mee snakkend naar adem wordt je meteen het boek ingetrokken. Het boek, wat vervolgens verder gaat met rechercheur Lot. Op een nacht worden zij en haar collega Jaap opgeroepen omdat er een lijk van een meisje is gevonden in het bos. Niet een alledaags gebeuren in Twente en Lot kan dan ook niet wachten om haar skills te gebruiken. Ze is er namelijk van overtuigd dat het niet bij dit ene slachtoffer zal blijven.

Haar collega’s zijn sceptisch en werken haar tegen. Wat denkt die Amsterdamse wel, die gaat hun toch niet even de les lezen?  De frustratie is voelbaar in deze delen van het boek. De kleine pesterijen tegen Lot, de opmerkingen, het feit dat zij maar ‘even koffie moet gaan halen.’ Stereotiepe voor een plattelandskorps, maar wellicht met een kern van waarheid. Doet denken aan Wendy van Dijks personage Fenna uit Moordvrouw die in het begin ook tegenwerking ondervindt van haar Friese collega’s.

Naast Lot volgen we ook een mannelijk personage. We lezen onder andere over zijn verleden, waarin hij herhaaldelijk slecht behandeld werd door zijn moeder, en het wordt duidelijk dat dit vergaande psychische gevolgen voor hem heeft gehad. Is hij de dader? Of is het één van de andere personages? Er lopen namelijk nog een paar andere aparte figuren rond in Zomermeisjes, die ook overeenkomsten hebben met Lots daderprofiel. Behaviour reflects Personality, heeft Lot geleerd, maar met zoveel vreemd gedrag is het moeilijk te bepalen wie alleen een beetje raar is en wie een seriemoordenaar.

Het boek speelt zich af tegen de achtergrond van een verzengend warme Twentse zomer en de hechte gemeenschap van een dorp wat in angst zit om hun dochters en zusjes, want wanneer zal de dader weer toeslaan? Wie wordt het volgende slachtoffer, het volgende ‘Zomermeisje’, zoals de media de zaak inmiddels noemt? Het geeft alles een beklemmend sfeertje dat het verhaal nóg spannender maakt.

Jobien Berkouwer schrijft met Zomermeisjes een ijzersterk debuut. Korte hoofdstukken en een wisselend perspectief zorgen ervoor dat je door de bladzijden heen vliegt. Ook het feit dat er meerdere verdachten zijn en dat pas tegen het eind duidelijk wordt wie de dader is maakt het een pageturner. Jobien schrijft uit haar eigen ervaring in diverse politiefuncties en dit is duidelijk merkbaar uit haar omschrijvingen van Lots werkwijze. Vlot geschreven thriller die je op het puntje van je stoel houdt. Beklemmend spannend en met levensechte personages. De moederlijke Hieke bijvoorbeeld, wie kent er nu niet een Hieke? Jaap als stoere, maar ook lieve collega. De gefrustreerde collega’s uit het korps die uiteindelijk ook alleen maar één ding willen en dat is de dader pakken. Als enige blijft Lot een beetje een mysterie, maar dat past dan ook wel weer bij haar.

Zomermeisjes is voor mij dé aanrader voor in je koffer deze zomer. Behalve dan misschien als jouw vakantiebestemming een huisje in een donker Twents bos is, want dan kan ik je nachtrust niet garanderen. Nu al uitkijkend naar een tweede boek van deze schrijfster!

Zomermeisjes

1  2  3  4  5

De jonge Amsterdamse rechercheur Lot van Dijk moet tot haar grote teleurstelling aan de slag bij het korps Twente - ver weg van waar het volgens haar allemaal gebeurt. Ze wordt gek van verveling, totdat tijdens een slepende nachtdienst ineens het lijk van een tienermeisje wordt gevonden in een afgelegen hutje in het bos. Voor Lot is het al snel duidelijk dat het meisje onderdeel is van de fantasie van een gevaarlijke seriemoordenaar. Ze weet zeker dat er meer slachtoffers zullen volgen en staat te trappelen om aan haar eerste echte zaak als profiler te beginnen. Door de mannelijke collega's binnen het korps, die haar specialisme met grote scepsis bekijken, wordt ze echter behoorlijk tegengewerkt. Dan wordt er een tweede slachtoffer gevonden. En moeten haar collega's wel naar haar luisteren. Zomermeisjes is een zenuwslopende psychologische thriller over het werk van een jonge profiler die de psyche van een seriemoordenaar tot de kern probeert te ontrafelen. Hoe dieper ze graaft, hoe dichterbij ze komt. En hoe groter het gevaar wordt.