Recensie: De anderen 3 - Zilveren zicht RECENSIE

De oorlog tussen mensen en de anderen lijkt steeds meer een mogelijkheid te worden. En dit komt vooral door de organisatie “Mensen Altijd Eerst”. Deze organisatie zorgt voor een steeds groter groeiende vijandigheid naar “de anderen” toe. Hierdoor lopen de spanningen hoog op. Daarnaast blijkt Meg het de laatste maanden moeilijker te hebben gehad dan haar vrienden dachten en dat komt er nu uit.

Zilveren zicht is deel 3 in “De anderen” serie. Ik dacht in het begin dat deze serie een trilogie zou worden en Zilveren zicht dus het laatste boek zou zijn. Ik was toch wel benieuwd naar het einde namelijk. Maar blijkbaar gaat het toch niet zo goed als gedacht met het “Urban” genre en het boek moet namelijk gecrowdfund worden. Gelukkig zijn er toch nog genoeg enthousiaste lezers in Nederland en komt het boek nu wel hier uit. De serie is namelijk echt een aanrader! Voor iedereen die houdt van de verhalen in het young adult en fantasie genre maar graag over volwassen hoofdpersonages leest.

Dit boek gaat verder waar twee is geëindigd. En waar boek één, 5 hartjes heeft gekregen en boek twee, 4 hartjes merk je toch dat de kwaliteit van het verhaal afneemt. Het boek is nog steeds heel goed geschreven en het leest snel weg. de hoofdpersonages zijn nog steeds interessant maar helaas wordt het verhaal toch beduidend saaier. In dit boek gebeurt er veel minder dan in de eerste twee boeken en wordt het verhaal meer een aangenaam voortkabbelend verhaal. Ook wordt het verhaal iet wat onlogischer. Opeens heeft Meg namelijk geestelijke problemen die lijken op een vorm van OCD of autisme. Dit kwam in de eerste twee boeken niet zo sterk ter spraken. Ook is er wat meer drama daarom heen en rond de cassandra sangue.

De romance tussen Meg en Simon lijkt zich helaas niet heel veel verder te ontwikkelen en er gebeuren meer dingen die niet helemaal te begrijpen zijn. Zo vermoorde “de anderen” in de vorige boek degene die hun bedreigde zoals de burgemeester maar lijken ze in dit boek hier niets in te ondernemen. Zo zou het logisch zijn als ze gewoon de mensen van de organisatie “mensen altijd eerst” zouden laten verdwijnen. Ze weten zelfs wie hier de grote figuren in zijn. Maar in dit boek zijn ze meer van het politiek oplossen wat stiekem toch een beetje het ontzagwekkende en spannende uit het verhaal haalt. Desondanks is de serie nog steeds een aanrader.

De anderen blijven interessant en Meg en haar vrienden daar wil je over blijven lezen. Het gevoel van vriendschap en eensgezindheid wordt heel mooi overgebracht in het verhaal. Maar in vergelijking met de andere boeken is dit boek helaas toch wat minder. Ik hoop dat boek vier het weer helemaal goed maakt.

De Anderen - De Anderen 3 - Zilveren zicht

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

'Zilveren zicht' van Anne Bishop is het derde deel in de serie De Anderen. 'Zilveren zicht' is een Urban Fantasy titel, een genre voor de liefhebbers van Buffy, Charmed en Twilight.

Meg heeft zo veel doorstaan in de paar maanden dat ze nu in het Stadspark woont dat het haar soms duizelt – letterlijk. Haar vrienden, zowel mens als Ander, zijn geschokt als ze ontdekken hoe zwaar deze maanden voor Meg eigenlijk zijn geweest. Zelfs Simon, leider van het Stadspark en Megs vriend, heeft geen pasklare oplossing voor dit probleem, maar hij is vastbesloten die te vinden.
    Ondertussen worden Monty en zijn collega’s bij de politie geconfronteerd met de gevolgen van het voortdurende stoken door de aanhangers van Mensen Altijd Eerst. Het geweld laait op, tussen mensen en Anderen, maar ook tussen mensen onderling, zoals Monty ontdekt…

De toekomst van de mensheid hangt aan een zijden draadje, en alle ogen, van mensen en Anderen, zijn gericht op Monty, Simon en Meg – altijd Meg…