Recensie: De Glazen Troon 3 - Erfgenaam van vuur RECENSIE

“Erfgenaam van vuur” speelt zich af waar “De donkere troon” is geëindigd. Celaena is gearriveerd in Wendlyn en ellendiger dan ooit. Het verlies van haar beste vriendin en haar liefde heeft haar gebroken. En nu zit ze ook nog met de onmogelijke opdracht om haar familie te vermoorden. Maar dan wordt ze gevonden door Rowan een eeuwenoude Fae-krijger in dienst van de Fae-koningin Maeve die haar zal trainen en haar Fae afkomst zal laten herinneren zodat ze het kan opnemen tegen de echte vijanden in haar leven.

Soms lees je een boek dat eigenlijk alle andere boeken voor je verpest zo ook ‘Erfgenaam van vuur’. En met boek bedoel ik in dit geval eigenlijk de hele serie. Soms lees je namelijk zo’n goed verhaal dat veel andere boeken hier niet meer aan kunnen tippen. En laat dit nu dus precies het geval zijn. Erfgenaam van vuur is het derde boek in de serie en mijn absolute favoriet tot nu toe. In dit boek heb ik het idee dat we eindelijk Celaena goed leren kennen en dat je steeds meer ontdekt over het verhaal. De hele serie is een grote aanrader! En zeker één van mijn nieuwe favorieten in de boekenkast.

In dit boek worden ook nieuwe personages geïntroduceerd en deze personages zijn zeker interessant, zoals de heks Manon. Waar Sarah heen gaat met de introductie van een ‘slecht’ karakter is erg interessant en ik ben benieuwd welke draai hier straks aankomt in het volgende boek. Ook komt het fantasy aspect van de boeken in dit derde deel veel meer terug en het boek wordt gevuld met magie. Dit maakt voor mij het verhaal nog interessanter en leuker.

Daarnaast is dit boek veel gruwelijker nog dan de vorige boeken en dit raakte me echt. Maar de oorlog word steeds grootser en bloederiger en het verhaal wordt hierdoor zoveel spannender!

Sarah J. Maas doet erg haar best om de relatie tussen Rowan en Celaena niet romantisch te laten lijken door vaak zinnen te zeggen als “niet een romantische aantrekking”. Maar deze relatie tussen hun is de eerste relatie die ik echt voel. Je leeft je helemaal in in de relatie en voelt mee. Het was af en toe zo mooi dat ik tot lichte tranen geroerd was. Dit is eindelijk de man die zij nodig heeft. Een man met wie ze kan praten, alles aan kan vertellen en die er voor haar is en haar accepteert zoals niemand dat ooit heeft gedaan. Chaol en Dorian vallen in het niks bij deze man. En juist doordat Sarah J. Maas deze relatie zo goed beschrijft zou Chaol in mijn ogen nooit meer goed genoeg zijn voor Celaena. Want zij heeft iemand nodig die haar gewoon vertelt waar het opstaat iemand die haar heelt.

Sarah J. Maas is een genie in het schrijven van plotselinge twists in het verhaal of delen in het verhaal die je echt niet ziet aankomen. Vaak zit er nog een diepere betekenissen of een plan of een list achter gebeurtenissen in het boek en je wordt meerdere malen echt verast. Dit houdt het boek spannend en maakt het onverwacht en verassend. Ik heb niets dan lof over dit boek en deze serie!

Ik kan echt niet wachten op deel vier en heb alvast de Engelse versie besteld (Lees: nee sorry ik kon echt niet wachten).

Glazen troon 3 - Erfgenaam van vuur

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Celaena Sardothien heeft de gevechten op leven en dood overleefd, maar tegen een zeer hoge prijs. Hoewel ze niets liever wil dan de dood van haar dierbare vriend wreken, moet ze aan een nieuwe reis beginnen om de strijd met haar duistere waarheid aan te gaan… Een waarheid over haar erfenis die haar toekomst voorgoed kan veranderen.

Ondertussen verzamelen haar vijanden zich aan de horizon met maar één doel: de inwoners van het koninkrijk tot slavernij dwingen. Om ze te verslaan moet Celaena de kracht vinden om niet alleen haar eigen demonen te overwinnen, maar ook het kwaad dat op het punt van uitbreken staat. Als ze wint wordt ze Adarlans grootste bedreiging – en zijn grootste vijand.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane