Recensie: Verkeerd moment, verkeerde plaats RECENSIE

“Ik heb al heel wat helden gecreëerd. Jongens en meisjes, ik plaats ze in de meest hachelijke situaties en laat ze vaak heldendaden verrichten. Maar toen ik Eva in Pulderbos bezocht, ontmoette ik ook Alexander, Emily, Sharon, Robby en Kathleen. Allemaal slachtoffers van zware verkeersongevallen. Zij vechten niet tegen draken of boze geesten, overmeesteren geen boeven of dolen niet door gevaarlijke wouden. Zij leveren elke dag strijd tegen de gevolgen van hun ongeval. Zij vechten terug omdat ze weigeren hun hoofd te leggen voor de beul. Dit boek draag ik op aan hen en aan al hun lotgenoten, want zij zijn de echte helden…”

Zo begint Luc Descamps zijn boek Verkeerd Moment, Verkeerde Plaats dat gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Met deze tekst zet hij de toon voor het verhaal en houdt dat gedurende het boek vol. We maken kennis met Eva, een meisje van 18 dat dolgraag kunstgeschiedenis zou willen studeren. Maar dan slaat het noodlot toe en wordt ze aangereden door een auto. De auto stopt en de dader stapt uit, maar in plaats van Eva te helpen neemt hij haar fiets mee, legt deze in de auto om vervolgens weg te rijden. Eva laat hij hulpeloos op de weg achter. Eva’s verhaal begint nadat ze uit haar coma is gekomen. Een deel van haar lichaam is verlamd en ze moet naar het revalidatiecentrum Pulderbos om te revalideren. In dit boek lezen we haar tegenslagen, maar ook de vooruitgang die ze maakt, maar bovenal hoe een revalidatieproces en een ongeluk het leven van een 18 jarig meisje compleet kan veranderen.

Luc Descamps heeft een manier van schrijven dat de lezer raakt. Zo weet hij, op een realistische en oprechte manier, de gedachtes van Eva te verwoorden, waardoor Eva binnenkomt bij de lezer.

Wanneer ze uit haar coma komt en hoort dat ze naar een revalidatiecentrum moet breekt er iets in haar. “Ga jij me vertellen wat pijn is? Ben jij misschien aangereden? Heb jij misschien zeven weken in coma gelegen en ben jij misschien als een half verlamde gehandicapte weer wakker geworden?”                                                                 Ook al heb je als lezer deze situatie nooit meegemaakt, toch kan je je heel erg in Eva vinden. Je snapt haar pijn en onmacht op de situatie en haar uitbarstingen zijn voor de lezer compleet logisch.

Door deze oprechtheid in het verhaal leef je als lezer mee met Eva. Wanneer ze een overwinning behaald kan je niet anders dan blij voor haar zijn en wanneer ze een tegenslag krijgt voelt dat voor de lezer bijna als een klap in zijn gezicht.

Het is knap hoe Descamps de gedachten van Eva zo goed heeft weten te verwoorden. Het is tegelijkertijd luchtig, doch realistisch, grappig, maar ook emotioneel en bovenal heeft Eva een gezonde dosis zelfspot en humor. Een voorbeeld van Eva’s humor is wanneer ze een film mag uitkiezen voor de filmavond in het revalidatiecentrum. Ze kiest dan voor de film “de Matrix”. “Tijdens de achtervolgingsscène komt het in me op dat we wel een rare keuze hebben gemaakt. Het overgrote deel van de kinderen zit hier door een verkeersongeval en op het doek riskeren een paar waaghalzen hun leven en dat van anderen met hun halsbrekende toeren.‘ Als die kerel met zijn motorfiets valt, kan hij het wel vergeten,’ zegt Robby.                                                                                     ‘Ja,’ antwoord ik. ‘Dan kan hij meteen bij ons in de leefgroep. Hebben we tenminste een beroemdheid in ons midden.’

Door de kijk die Eva heeft op haar situatie, hoe ze boos en gefrustreerd is, maar blijft doorzetten met de humor en zelfspot die ze bezit, zal Verkeerd Moment, Verkeerde Plaats ook zeker een bron van inspiratie zijn voor andere mensen die in een soortgelijke situatie als Eva verkeren. Dit boek zal mensen zeker helpen om hoop te houden op hun situatie en te laten inzien dat ze niet alleen zijn. Dat is, naar mijn mening, het belangrijkste doel van dit boek.

Verkeerd Moment, Verkeerde Plaats

Luc Descamps

18 augustus 2016

ISBN 9789050164863
    Uitgever Facet
    104 pagina's

Facet

Biografie

1  2  3  4  5

Drie dagen voor Kerstmis komt Eva met haar fiets onder een auto terecht. De chauffeur stopt, loopt terug om de zwaar beschadigde fiets in zijn auto te laden en rijdt dan met gedoofde lichten weg. Het jonge meisje laat hij voor dood achter. Zeven weken later ontwaakt Eva uit een diepe coma en dan begint haar gevecht om opnieuw te kunnen leven.