Recensie: Salade easy RECENSIE

Het kookboek Salade easy klinkt al gelijk als muziek in de oren. Waarom? Het bevat twee leuke woorden, namelijk ‘salade’ en ‘easy’. En zeg zou zelf, wie wil er niet gemakkelijk een lekkere en gezonde salade op tafel zetten?! Uitgeverij Becht en schrijfster Sue Quinn spelen hier op in. “63 recepten in 5 minuten klaar!”

De inhoud van Salade easy bestaat uit verschillende hoofdstukken. Allereerst is er een inleiding, waarin de lezer informatie krijgt over hoe hij of zij zelf een salade kan samenstellen. Hoe bereid je een salade en welke onderdelen horen er in een salade? Daarna volgen drie hoofdstukken met complete salade gerechten, namelijk: 1) granen & peulvruchten, 2) vlees, vis & kaas en 3) Groenten. Ook is er nog een hoofdstuk genaamd ‘Dressings & garnering’. Dit laatste hoofdstuk bevat allerlei mini-recepten, zodat je als kok of kokkin dressings, kaaskrullen, croutons of een notenmix kan maken. Ideaal om een flesje met bijvoorbeeld Thaise vinaigrette in de koelkast te hebben staan, zodat je deze kan toevoegen aan welke salade dan ook! Dit kookboek daagt je dus ook uit om af te wijken van de recepten in dit boek en zelf te gaan experimenteren in de keuken!

Als eerste werd er een mini-recept uitgeprobeerd, namelijk vinaigrette met specerijen. Deze vinaigrette is makkelijk te maken en is dus een aantal dagen te bewaren in de koelkast. Hartstikke handig! Zes van de zeven ingrediënten stonden al in het keukenkastje. Het zevende ingrediënt, het sumakpoeder, vormde een probleem. Deze was niet te vinden in de supermarkten en de Turkse supermarkt was helaas met vakantie. Uiteindelijk kon ik dus geen sumakpoeder toevoegen aan deze vinaigrette, maar desalniettemin was hij lekker kruidig!

De vinaigrette met specerijen was nodig voor het recept van de salade tomaat, ui & paprika uit het hoofdstuk ‘Groenten’. Geen spannende naam voor een salade, maar de salade zelf was zeker wel spannend! Het eindresultaat was een gezond, kruidig en kleurrijk. Veel groentes & vers gesneden kruiden. Dit is zeker een salade voor de eter die houdt van pit! Het recept was voor twee personen, maar op de foto hieronder is een gevulde saladeschaal voor vier personen te zien.

Daarna werd een salade uit het hoofdstuk ‘Vlees, vis & kaas’ getest, namelijk de Waldorfsalade met kip. Deze foto is hieronder te zien. De gerechten met vlees, vis en kaas zijn goed gevulde salades, die gelden als complete avondmaaltijd.

Aangezien dit boek redelijk gemakkelijke recepten bevat, is het ook ideaal voor een barbecue of verjaardag. Zo maakte ik op een zomerse zondagmiddag een goed gevulde schaal met tomaten met balsamicoazijn. In tegenstelling tot de andere recepten is dit een makkelijker recept, maar ook hier geldt: succes verzekerd! Zelfs voor de moeilijke eter zijn er dus recepten te vinden in dit boek. Zie de foto hieronder.

De titel van dit boek is zeker waar! Dit is een kookboek, waarmee je easy een salade op tafel zet. Niet binnen de genoemde vijf minuten, dus dat is een kleine leugen. Bij de recepten staat bijvoorbeeld ‘325 gram kerstomaten, in tweeën gesneden’. Als je inderdaad alles al gesneden klaar hebt staan, is het recept binnen vijf minuten klaar. Wat betreft de tijd speelt schrijfster Sue Quinn dus een beetje vals, maar alle salades waren zeker binnen twintig minuten klaar! In mijn omgeving eet ik vaak dezelfde salades, keer op keer. Dit boek laat zien hoe je kunt variëren en dat er zo ontzettend veel mogelijkheden zijn voor salades!

Houd je van salade? Wil jij graag eens experimenten met andere salade-recepten? Dan is Salade easy een echte aanrader!

Salade easy

1  2  3  4  5

Salades zijn niet alleen gezond, maar ook erg lekker. En behalve dat ze snel zijn te bereiden, zijn salades ook makkelijk voor ieders smaak geschikt te maken. Combineer eens verschillende texturen en smaken voor een smakelijk geheel - een salade met tonijn en witte bonen om maar eens wat te noemen, of een salade met aubergine, hangop en granaatappel. Het boek is strak vormgegeven: op de linkerpagina staan de (weinige!)
    ingrediënten afgebeeld en op de rechterpagina zie je het geweldige eindresultaat. De recepten zijn ingedeeld in de categorieën granen & peulvruchten, vlees, vis & kaas, groenten en dressings & decoraties.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan