Recensie: Liefde en gelato RECENSIE

Naar Italië vliegen om bij een wildvreemde te wonen: Lina is niet bepaald blij met de allerlaatste wens van haar moeder. Na een tijdje bij haar beste vriendin te hebben gelogeerd, vertrekt Lina dan toch naar het vreemde huis van Howard, op de militaire begraafplaats van Florence. Lina begrijpt niet wat haar moeder zo fantastisch vond aan deze naargeestige plek. En waarom vertelde ze pas over Howard toen ze ziek werd? Als Lina een oud dagboek van haar moeder in handen krijgt, hoopt ze de antwoorden op deze vragen te vinden. Samen met Ren, een jongen die in de buurt woont, begint ze een zoektocht door Florence en Rome. Langzaam maar zeker vallen de puzzelstukjes in elkaar. Terwijl ze rouwt om het verlies van haar moeder, ontdekt Lina niet alleen het ware verhaal over haar moeder en Howard, maar ervaart ze ook hoe het is om verliefd te zijn in een van de meest romantische steden ter wereld.

Liefde en gelato van Jenna Welch is een prachtig boek over verlies, liefde en vriendschap. De auteur schrijft indringend maar ook toegankelijk over het enorme verdriet van Lina, dat haar soms overspoelt en opslokt. Tegelijk laat ze zien dat er – hoe uitzichtloos sommige situaties ook lijken – er uiteindelijk weer nieuwe hoop aan de horizon gloort. Dat er ondanks alles, dingen op je pad kunnen komen die het leven weer de moeite waard maken. Hoewel het verlies van een ouder natuurlijk enorm heftig en verdrietig is, slaagt Jenna Welch er toch in om een echt feel good verhaal neer te zetten. Ze beschrijft verschillende toeristische plekken in Florence, waardoor je als lezer ook een beetje op vakantie bent. Erg knap zoals ze de twee verhalen  met elkaar heeft verweven: Lina’s eigen verhaal en dat van haar moeder. Dat maakt het boek extra bijzonder.

Lina is een lief personage, ondanks haar woede en verdriet is ze erg dapper en leeft ze mee met de mensen om haar heen. Ze wil niemand kwetsen en probeert de gevoelens van Howard te ontzien. De vriendschap met Ren – en de avonturen die ze samen beleven – maken het verhaal luchtiger, waardoor er een goede mix ontstaat. Het boek deed me af en toe denken aan de oude film My Girl 2 uit 1994, waarin ook een jong meisje dat haar moeder heeft verloren op zoek gaat naar haar echte vader. Wie weet heeft de auteur zich een klein beetje door deze film, die zich overigens in Amerika afspeelt, laten inspireren?

Twee kleine puntjes van kritiek: ik vond de oude geliefde van Lina’s moeder wel erg onredelijk en gemeen. Je krijgt meteen een ontzettende hekel aan hem! Daarnaast zag ik de wending in het verhaal al mijlenver aankomen, maar dat mag de pret niet drukken. De mooie, vlotte schrijfstijl van Jenna Welch alleen al maakt dit boek zeker de moeite waard. Nog één waarschuwing: van Liefde en gelato krijg je onmiddellijk zin in verse pasta en Italiaans ijs.

Liefde & gelato

1  2  3  4  5

Naar Italië ga je voor liefde en gelato, maar soms vind je meer dan dat...

Lina brengt de zomer door in Toscane, maar aanvankelijk is ze niet erg in de stemming voor de Italiaanse zon en het prachtige landschap. Eigenlijk is ze er alleen maar omdat het haar moeders laatste wens was dat ze naar Italië zou gaan om haar vader te leren kennen. Maar welke vader laat nou zestien jaar lang niets van zich horen? Alles wat ze wil is zo snel mogelijk weer naar huis gaan.
    Maar dan krijgt ze een dagboek in handen, waarin haar moeder schrijft over haar tijd in Italië én haar geheime liefde. Vanaf de eerste pagina is Lina gefascineerd en wil ze de geheimen van het dagboek ontrafelen. Daarvoor heeft ze wel wat Italiaanse hulp nodig. Enter buurjongen Lorenzo...