Recensie: Lovegame RECENSIE

Charlotte ‘Charlie’ Silver tennist op hoog niveau, maar moet door een blessure haar eerste Wimbledon afbreken. Tijdens haar lange revalidatieproces komt ze erachter dat haar coach haar niet naar het punt kan brengen waar Charlie ontzettend graag wil zijn: de nummer 1 van de wereld. Ze huurt de legendarische Todd in om haar de top in te krijgen. Todd is legendarisch en heeft de beste tennissers verschillende titels bezorgd, maar hij is alles behalve aardig. Hij maakt van de lieve Charlie een strijdbare, harde tante die omringt wordt door bekende mensen en dure spullen. Hoe meer Charlie in haar nieuwe jetsetleven terecht komt, hoe meer ze zichzelf dreigt kwijt te raken.

Zoals de flaptekst en de cover al doen geloven, draait het boek om tennis. Charlie tennist op het hoogste niveau en is haar hele leven al bezig met tennissen. Het geringe aantal vrienden dat ze heeft bevindt zich in de tenniswereld en zelfs haar geheime vriendje is een beroemde tennisser. Lauren Weisberger heeft of zelf veel verstand van tennis of erg veel research gedaan. De tenniswereld wordt in de details beschreven en erg geloofwaardig overgebracht. Zelfs de leken zullen tijdens het lezen het vakjargon begrijpen en zich ook in het leven van een toptennisser kunnen inleven.

Het boek wordt niet uit de ik-persoon beschreven, maar toch leer je Charlie erg goed kennen. Tijdens de 350 pagina’s waarbij je een uitgebreid kijkje krijgt in Charlies leven, zie je dat ze een enorme groei doormaakt. Door Todd wordt ze in een keiharde tante veranderd, die zelfs de naam ‘Warrior Princess’ krijgt. Ze wordt ondergedompeld in de wereld van luxe feestjes, enorme jachten en nieuwsgierige pers die in haar nek loopt te hijgen. Ondanks de grote veranderingen waarmee Charlie te maken krijgt, blijft ze onbewust toch dicht bij haarzelf. Ze leert zichzelf beter kennen en kan beter met teleurstellende situaties omgaan. Ze wordt uiteindelijk een bad-ass personage die stoer, maar zeker ook vriendelijk en lief kan zijn. Een vrouw waar ze trots op kan zijn.

Lauren Weisberger lijkt er veel van tennis te weten, maar ook de jetsetwereld is niet onbekend voor haar. Natuurlijk zie je dit ook terug in haar vorige boeken, maar ook in de Love Game is de luxe wereld zo beschreven dat het bijna lijkt alsof je er zelf bent. De jachten worden beschreven alsof je zelf op een bedje op het dek ligt en de kleding worden zo gedetailleerd besproken dat het lijkt alsof het voor je op een hangertje hangt. Door de geloofwaardige en indrukwekkende beschrijvingen wordt een extra dimensie aan het verhaal toegevoegd en wordt het leesplezier nog vergroot.

Weisberger heeft een erg prettige schrijfstijl waardoor je door het verhaal vliegt. De gebeurtenissen en omgevingen worden uitgebreid, maar toch ook compact beschreven. Door het ontbreken van overbodige beschrijvingen wordt je niet onnodig uit het verhaal gehaald. Het enige minpuntje aan dit boek zijn sommige verwijzingen. Het boek wordt dan wel niet uit de ik-persoon geschreven, toch wordt het wel uit Charlies perspectief geschreven. Op sommige momenten bijvoorbeeld wordt haar vader met meneer Silver aangeduid. Dit komt soms onpersoonlijk en afstandelijk over.

Love Game is een geloofwaardig verhaal met echte personages waarin de tennis- en jetsetwereld krachtig en duidelijk worden beschreven. Met Love Game heeft Weisberger weer een geweldige chicklit neergezet die gegarandeerd voor een paar uurtjes leesplezier zal zorgen.

Love Game

1  2  3  4  5

Een jonge vrouw leert de keerzijde van glitter en glamour kennen

Charlotte ‘Charlie’ Silver werkt hard om als tennister de top te bereiken. Sinds de dood van haar moeder is haar vader haar trainer en is ze gedrevener dan ooit. In het glamoureuze tenniswereldje, dat gedomineerd wordt door bitchy diva’s en grote ego’s, staat Charlie ondanks haar ambitieuze drive bekend als uitzonderlijk vriendelijk en zachtmoedig.

Dan moet ze door een blessure haar eerste Wimbledon af breken, en alles verandert. De enige manier om te kunnen terugkeren is door in de leer te gaan bij de legendarische maar meedogenloze trainer Todd. Hij maakt haar strijdbaar, zelfbewust… en hard. Zijn nieuwe Charlie dineert met filmsterren in toprestaurants, heeft een niet-zo-geheime affaire met een hotte Spaanse tenniskampioen en wordt uitgenodigd op privé- jachten. Modellen en beroemdheden worden graag met haar gezien – en de roddelpers smult ervan.

Charlie blijft maar winnen, zowel op het gravel als in haar nieuwe jetsetleven. Haar vader en haar beste jeugdvriendin drijven alleen steeds verder van haar weg. Begint ze zelf ook te geloven in de hype die Todd om haar heen heeft weten te creëren? Of zit de echte Charlie nog ergens diep in haar binnenste verstopt?