Recensie: Holland House RECENSIE

Wanneer haar vriend Fabian voor zijn werk naar Rio moet als fysiotherapeut voor het Olympisch team, grijpt journaliste Sanne Gregorius haar kans en reist met hem mee op zoek naar verhalen achter de Spelen. Ze ontmoet bouwvakker Orestes en via hem komt ze erachter dat het niet alleen goud is wat blinkt bij de Olympische Spelen, maar dat er achter de schermen duistere praktijken plaatsvinden. Sanne duikt in het verhaal, wat weleens haar grote doorbraak zou kunnen worden, en laat zich door niets en niemand stoppen.

Holland House kwam op een perfect getimed moment in de boekhandels, namelijk net voor het begin van de Olympische Spelen. Het verhaal vertelt over matchfixing, iets wat blijkbaar niet alleen in het voetbal, maar ook in andere sporten voorkomt. Journaliste Sanne Gregorius, hoofdpersoon in Holland House, komt er nadat ze met haar vriend is afgereisd naar Rio achter dat ook de Olympische Spelen gemanipuleerd worden, door een groep rijke Chinese zakenmannen.

Al in het begin van het boek maken we kennis met een van deze mannen, William. Zijn verhaal begint in Londen en door het boek heen volgen we hem naar Rio en komen we erachter met wat voor smerige zaakjes hij zich bezighoudt. Het boek begint hierdoor spannend en het maakt je nieuwsgierig naar wat komen gaat. In Rio volgen we Sanne, die William op het spoor komt, en zich vervolgens vol overgave op het verhaal stort. Met haar vastberadenheid de waarheid te onthullen brengt ze echter zichzelf en anderen in gevaar.

Het boek begint veelbelovend, echter het feit dat Sanne zich zo roekeloos in het verhaal stort en daarmee al op haar eerste dag in Rio ze gevaarlijke favela’s induikt is een beetje ongeloofwaardig. Het komt allemaal wel heel makkelijk en toevallig op haar weg. Zo komt Sanne er vrij gemakkelijk achter dat de zwemploeg gemanipuleerd wordt, heeft ze zonder veel moeite toegang tot alles en iedereen in het Olympisch dorp, en weet ze moeiteloos door de wereldstad Rio te navigeren, waarbij ze op een lijk stuit. Dit soort dingen volgen elkaar in rap tempo, het verhaal is een beetje aaneengeregen van dit soort toevalligheden, en de som van al deze gebeurtenissen maakt het boek wat rommelig.

Het boek focust vooral op het matchfixing verhaal, Sanne leren we niet echt goed kennen. Er wordt soms even verwezen naar haar moeizame relatie met haar moeder en naar haar overleden broer, maar dit is te summier om het karakter Sanne goed neer te zetten. Ook haar relatie met Fabian lijkt op zijn zachtst gezegd koeltjes. Zonder aarzelen duikt Sanne het bed in met een zwemmer en – zeer opmerkelijk – haar Fabian zet zich daar haast zonder problemen overheen. Enkele pagina’s later is het alweer koek en ei tussen de twee en lijkt het voorval nooit te hebben plaatsgevonden.

De personages die in Holland House het best uit de verf komen zijn de inwoners van Rio, de diverse Braziliaanse personages, die echt tot leven komen. Ook de stad Rio bruist van de pagina’s. Gevaarlijk, ja, maar je voelt door alles heen dat de mensen daar even warm zijn als de Braziliaanse zon. Ook erg leuk om te lezen hoe het in het Olympisch dorp aan toe gaat. Erg interessant en goed merkbaar dat de persoon achter het pseudoniem Sarah Prins zich hier heel goed in verdiept heeft. Complimenten!

Holland House is een aardige, vlot geschreven thriller met een fantastische setting en een origineel onderwerp en hiermee onderscheidt dit boek zich van andere thrillers. Het lijkt wel wat gehaast geschreven door Sarah Prins, iets meer tijd om het plot goed uit te werken had het zeker nog beter gemaakt. Ik ben heel benieuwd naar eventuele volgende boeken van deze schrijfster.

Holland House

1  2  3  4  5

Een jonge journaliste onthult de duistere kant van Rio de Janeiro.
    Wat speelt er zich af achter de schermen van het grootste sportevenement ter wereld...

Journaliste Sanne Gregorius reist net als haar vriend Fabian, die als fysiotherapeut deel uitmaakt van het Nederlandse olympisch team, naar Rio de Janeiro. Op zoek naar onderwerpen om over te schrijven, ontmoet ze de Braziliaanse bouwvakker Orestes. Hij vertelt Sanne over de ellende die veel arme Brazilianen de afgelopen jaren hebben meegemaakt. Maar hij heeft nog een onthulling, over een uitzendbureau dat verwikkeld is in criminele activiteiten. Een uitzendbureau dat ondersteunend personeel levert voor de Spelen...

Het zou Sanne de scoop kunnen opleveren die haar in één klap als serieuze journalist op de kaart zet: de onthulling van malafide praktijken die de Olympische Spelen op hun grondvesten doen schudden. Terwijl sporters vanuit alle windstreken onder het toeziend oog van miljoenen toeschouwers en tv-kijkers strijden om de hoogste eer, krijgt Sanne de duistere kant van Rio de Janeiro te zien. Op zoek naar de waarheid komen haar eigen leven en de levens van de mensen om haar heen op het spel te staan.