Recensie: Naomi RECENSIE

Een vrouwelijke, genadeloze, Palestijnse terrorist wordt gevangengenomen door de geheime dienst van de Israëliërs. Dezelfde Israëliërs die haar, Naomi, zo gevormd hebben tot hoe ze nu is, door het wegnemen van haar familie en dromen. Op het moment dat het leek alsof Naomi geen schijn van kans meer had, wordt ze bevrijd door Troy. Deze zet haar vervolgens in voor een gevaarlijke missie…

De eerste paar pagina’s van Naomi kunnen een beetje verwarrend zijn door de vele namen die gebruikt worden door Philip Le Bon. Personen, bedrijven en gebeurtenissen worden beschreven zonder een, op dat moment, duidelijk verband. De vertelperspectieven wisselen, soms zelfs binnenin hoofdstukken, wat vooral in de aanloop van het werk zorgt voor wat lastigheid bij het lezen. Ook raak je minder betrokken bij de verschillende karakters waardoor het volledig verplaatsen in het boek wat moeilijk is.

Toch raak je naarmate je verder leest meer gewend aan de schrijfstijl en komen de levenslopen van de personages samen tot één bloedstollende thriller waarbij je niet kan wachten op het einde.

Het genre thriller is uitgebreid gebruikt door vele auteurs en het is dan ook een kunst dat Le Bon met zijn thriller Naomi een, opnieuw, ijzingwekkend verhaal heeft geschreven waarbij niet wordt teruggedeinsd voor gruwelijkheden die je huiverend achterlaten.

Behalve de goede hoeveelheid spanning die in een thriller hoort te zitten, zit er genoeg diepgang in het verhaal zelf, dat zich om alle wreedheid afspeelt. De personages zijn volkomen uitgewerkt wat zorgt voor een fijne verhouding tussen spanning en de geschiedenis van de verschillende karakters. Bij de problemen die de personages tegenkomen, begin je zelf mee te denken over een juiste oplossing en zou je de personen het liefst door elkaar heen schudden als ze iets doen waarvan jij weet dat het volledig mis zal gaan.

Het verhaal maakt deel uit van een tot nu toe driedelige serie, de eerste twee boeken – Sara en Benissa – gaan over twee personages die in dit boek ook een prominente rol spelen. Dit derde, zenuwslopende boek brengt de verhalen van Sara, Benissa en Naomi samen. Ondanks het feit dat het boek deel uitmaakt van de serie De Mooie Moorden is het verhaal uitstekend afzonderlijk te lezen, zonder de andere twee gelezen te hebben. In de aanloop van het verhaal kan dit soms wat moeilijk zijn door de vele personages, maar dit probleem lost zichzelf op als je de eerste tientallen pagina’s hebt gelezen.

Samengevat is het boek aan te raden als je niet terugdeinst voor behoorlijk wat gruwelijkheden. Als je de voorafgaande twee delen niet hebt gelezen, kan het boek in het begin wat moeilijk zijn. Toch is het aan te raden om vooral door te lezen, want naarmate je verder leest, ontwikkelt het verhaal zich in een onheilspellende thriller die je niet meer wilt wegleggen!

De mooie moorden 3 - Naomi

1  2  3  4  5

Le nouveau 'Le Bon' est arrivé
    Nadat de Israëli's zowel haar familieleden als haar dromen uitroeiden, is de Palestijnse Naomi uitgegroeid tot een van de meest gewetenloze terroristen van de Al-Aqsa Martelarenbrigade. Maar dan wordt ze gevangengenomen door de Shin Bet, de Israëlische geheime dienst. Wanneer Naomi immuun lijkt voor de vele 'manipulaties', laat de Shin Bet een expert in onzichtbare marteltechnieken overkomen vanuit Guantánamo Bay. Haar einde lijkt nabij, tot ze dankzij de huurling Troy weet ze te ontsnappen. Naomi zal nooit meer dezelfde zijn. Toch besluit Troy haar in te zetten voor zijn volgende missie, een privékwestie die hem héél gevoelig ligt... Dit spannende derde deel van De Mooie Moorden brengt de verhalen van Sara, Benissa en Naomi samen.