Recensie: Als de dood spreekt RECENSIE

Als de dood spreekt is alweer het achttiende deel in de serie rondom forensisch expert Temperance Brennan, die ook wel bekend is als ‘Bones’. Net zoals in de voorgaande delen heeft Kathy Reichs haar kennis als forensisch antropoloog aangewend om weer een spannende thriller te schrijven waarbij de gebeurtenissen niet geheel onrealistisch zijn.

Temperance Brennan staat op het punt om te naar Canada te vertrekken wanneer er ineens een vrouw voor haar neus staat. Hazel ‘Lucky’ Strike blijkt een amateurdetective te zijn die een bandopname in haar bezit heeft waarop de stem van de vermiste Cora te horen is. Temperance besluit haar plannen te wijzigen en stort zich vol op het onderzoek. Al snel blijkt dat de zoektocht naar Cora gecompliceerder te zijn dan gedacht en Brennan komt terecht in een wereld vol leugens en geheimen.

Het boek is in een snel tempo geschreven, waardoor het niet een boek is wat je zomaar even snel tussendoor kunt lezen. De zinsopbouw is soms wat lastig doordat niet altijd de makkelijkste woorden zijn gebruikt. Bovendien speelt het verhaal zich af in een kerkelijke omgeving waardoor het voor mensen die hier weinig mee hebben soms even flink doorpoten is. Toch is het niet vervelend om hierover te lezen, doordat de schrijfster niet alles tot in het detail beschrijft. Kathy Reichs vertelt precies voldoende om de lezer vast te houden.

Voorop de kaft wordt het boek gepromoot als de nieuwe Bones. Het klopt dat de tv serie gebaseerd is op de boeken van Kathy Reichs, maar toch zijn ze totaal anders. Verwacht dus niet dat Als de dood spreekt verfilmt kan worden als een nieuwe aflevering in de tv serie, want dan kom je bedrogen uit. Eigenlijk is de enige overeenkomst tussen de tv serie en de boeken de hoofdpersonage Temperance ‘Bones’ Brennan.

Ondanks dat de boeken misschien niet vergelijkbaar zijn met de tv serie, is het zeker de moeite waard om dit boek te lezen. In tegenstelling tot het merendeel van de thrillers is het hoofdpersonage dit keer niet werkzaam als agent, maar als forensisch antropoloog. Hierdoor ontstaat er een originele kijk in het onderzoek naar wie het slachtoffer is in plaats van naar het motief van de dader. Dit zorgt ervoor dat als de dood spreekt een boek is wat ook voor fervente thrillerliefhebbers origineel geschreven is.

Als de dood spreekt

1  2  3  4  5

Forensisch expert Temperance 'Bones' Brennan werkt met tegenzin samen met amateurdetective Hazel 'Lucky' Strike. Strike is gestuit op een geluidsfragment, waarop de stem van de drie jaar eerder ontvoerde tiener Cora Teague te horen is. De botten van Cora zouden volgens Strike al in het laboratorium van Bones moeten liggen. Maar klopt die conclusie wel?

Op zoek naar antwoorden in de mysterieuze zaak komt Bones terecht in wereld vol duistere geheimen en
    gevaarlijke overtuigingen. En al snel wordt haar duidelijk dat het niet bij één dode zal blijven... Kan Bones de waarheid boven tafel krijgen voor het te laat is?