Recensie: Dinsdagnachten in 1980 RECENSIE

Hoe beschrijf je een boek dat zelf zo kunstzinnig en ongrijpbaar is als de subjecten die omschreven worden? Dat is namelijk het geval bij Dinsdagnachten in 1980 van Molly Prentiss. Simpel gezegd gaat het over de New Yorkse kunstwereld in de jaren 80. Binnen deze wereld proberen vier mensen hun weg te vinden. James Bennet ‘leidt’ aan synesthesie, waardoor hij kunst op een hele bijzondere manier ervaart. Dat maakt hem dan ook tot een zeer gewaardeerde kunstcriticus. Zijn vrouw Marge moet omgaan met de vreemde vogel die James is, terwijl ze ook nog eens zorgt dat er genoeg geld blijft binnenkomen.

Raúl Engales, een veelbelovende jonge kunstenaar, is naar New York gevlucht; niet alleen het dictatoriale regime van Argentinië achterlatend, maar ook zijn zus. Wat hem belast met een eeuwig schuldgevoel. Lucy, een naïef plattelandsmeisje, besluit haar droom na te jagen en naar Manhattan te verhuizen. Het verhaal start op nieuwjaarsnacht 1980 en in het jaar dat komen gaat veranderen de levens van deze vier.

Een verhaal over verschillende personages wiens paden elkaar kruisen en elkaars levens beïnvloeden lijkt niet heel bijzonder. Wanneer dat echter extravagante en diepgaande personages zijn die op een verrassende manier beschreven worden in een verhaal dat allesbehalve voorspelbaar is, heb je een goed boek te pakken. Iedere bladzijde verbaast en verrast weer.

Ook de schrijfstijl van Prentiss is buitengewoon merkwaardig en vernieuwend. Het perspectief wisselt tussen de personages, dat is op zichzelf niet innovatief. Soms verandert het perspectief echter volledig en ben je als lezer een buitenstaander. Je kijkt naar het verhaal alsof het een kunstwerk zou zijn; zo wordt het verhaal beschreven. Deze scénes krijgen zelfs een naam, zoals ‘Portret van het eind van een tijdperk’ en ‘Portret van een schilderijtentoonstelling door de afwezige schilder’.

Daarnaast hebben alle hoofdstukken een titel, iets dat je tegenwoordig niet veel meer ziet. Over die titels is duidelijk nagedacht. Het verhaal bevat veel filosofische gedachtelijnen en het taalgebruik zelf is mooi; met lange, ritmische zinnen, vele metaforen en artistieke woorden. De tekst, zonder het verhaal erachter, is al een kunstwerk.

Door deze manier van vertellen krijg je als lezer een andere band met de personages. Je weet en voelt wat ze denken en leeft mee, maar wel op een minder diep niveau. Het verhaal is als het ware zo verrassend en kunstzinnig dat het moeilijker wordt de personages te begrijpen en om écht mee te voelen. Dat is niet per se slecht maar het betekent vooral een andere beleving tijdens het lezen.

De roman bevat, natuurlijk, vele verwijzingen naar de kunstwereld in de jaren 80. Namen als Andy Warhol en Keith Haring en gebeurtenissen als de dood van John Lennon komen voorbij. Voor sommige mensen kan deze roman een zee van herkenning zijn. Als je echter minder in kunst geïnteresseerd bent of de jaren 80 (ver) voor je tijd zijn, zijn deze verwijzingen vaak wat leeg en onduidelijk. Ze verpesten de roman niet, maar hebben ook geen toegevoegde waarde. De verwijzingen komen dan misschien niet aan, maar de enscenering speelt wel een belangrijke rol in het verhaal. Het wereldje van krakers, hippies en arme, principiële kunstenaars hoort bij het verhaal en geeft het kleuring.

Kortom, Dinsdagnachten in 1980 is een boek dat je uitdaagt, op een goede manier. Het is een boek dat je prikkelt en een boek dat blijft hangen. Het is geen voorspelbaar, alledaags, ‘twaalf in een dozijn’ roman en dat maakt het tot een echte aanvulling in de literaire wereld.

Dinsdagnachten in 1980

Molly Prentiss

19 april 2016

ISBN 9789021401546
    Uitgever Querido
    328 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Welkom in het New York van de jaren tachtig: een gruizige speelplaats voor ambitieuze kunstenaars, fanatieke verzamelaars en eerzuchtige critici. De stad bruist en tintelt, in galeries worden recordprijzen betaald en het is alle nachten feest. James Bennett, een bekende recensent, ontdekt het ene talent na het andere. Raúl Engales bijvoorbeeld, een veelbelovende jonge schilder, die op de vlucht is voor de militaire dictatuur in Argentinië en zich vol overgave in de artscene stort. En dan is er Engales’ muze Lucy, die de boerderij van haar ouders heeft verlaten om op Manhattan iets bijzonders mee te maken, al weet ze nog niet precies wat. Binnen de loop van een jaar zullen de levens van deze drie mensen dramatisch veranderen, als het lot hen dwingt hun relatie tot elkaar en de kunst opnieuw te definiëren.