Recensie: Na de brand RECENSIE

Wanneer er brand uitbreekt in een flat in Londen, snellen Maeve Kerrigan en haar collega’s ter plaatse. De flat, Maudling Estate, ligt in een minder welvarend deel van Londen en Maeve en haar collega’s zijn dan ook verbaast als ze het lichaam van een bekende politicus aantreffen op de parkeerplaats naast het gebouw. Niemand weet wat de man hier te zoeken had en hoe hij hier terecht is gekomen. Heeft de brand hem verrast en is hij gesprongen, of is er meer aan de hand? Op zoek naar antwoorden komt Maeve erachter dat de bewoners van Maudling Estate allemaal zo hun verhaal hebben en dat er zich een heel eigen wereld afspeelt in dit kleine deel van de Engelse hoofdstad. Ondertussen heeft Maeve ook nog een stalker op haar hielen.

Na de Brand, het zesde deel in de Maeve Kerrigan reeks (overigens prima op zichzelf te lezen) begint sterk. We maken kennis met de diverse bewoners van een flatgebouw in Londen. Ieder met hun eigen geheimen en problemen. De personages worden goed neergezet en als er even later brand uitbreekt is het de vraag wie er ongeschonden uit is gekomen. Maeve Kerrigan die we al kennen uit de vorige boeken is zoals altijd een sterk personage. Samen met haar collega Derwent is ze als eerste ter plaatse en wanneer ze het lichaam van een politicus aantreffen wordt duidelijk dat het niet om ‘zomaar’ een brand gaat en de twee gaan op onderzoek uit.

Hoewel het boek sterk begint, valt het al vrij snel terug. Er gebeurt niet veel en Jane Casey verliest zich hier regelmatig in details en in veel enorm lange, slappe dialogen die niet echt iets toevoegen aan het verhaal en de vaart er behoorlijk uithalen. In de omschrijving wordt vooral de politicus genoemd als hoofdlijn in het verhaal en dit is goed uitgewerkt. Wel zwaait het onderzoek wel heel veel kanten op, kanten die niet allemaal even sterk belicht worden waardoor het een beetje tasten in het duister wordt voor de lezer. Dit had iets sterker gemogen.

De dynamiek tussen Maeve en Derwent maakt dan weer veel goed en dit is goed neergezet. Deze combi spat van de pagina’s. Hoewel vlot geschreven boeit het verhaal helaas alleen echt tegen het einde, wanneer er toch nog een verrassende wending plaatsvindt die het verhaal ten goede komt. Zonder deze wending was het redelijk saai geworden. De stalker verhaallijn vormt een prettige afleiding van het onderzoek, dit had zelfs nog iets meer gemogen, vooral de uiteindelijke uitkomst hiervan is iets te afgeraffeld. Daar had meer ingezeten.

Dit boek van Jane Casey wordt vergeleken met boeken van Nicci French en Simone van der Vliet, maar Na de Brand komt helaas niet bij dit niveau in de buurt. Ondanks dat het bekroond is met de Irish Book of the Year Award is het niet meer dan een ‘aardige’ thriller.

Na de brand

1  2  3  4  5

'Na de brand' is een spannende thriller van Jane Casey. Voor fans van Simone van der Vlugt en Nicci French. Na een grote brand in een flatgebouw in Londen worden Maeve Kerrigan en haar collega's opgeroepen. De zaak ligt gevoelig - niet vanwege het feit dat de brand was aangestoken of omdat meerdere bewoners om het leven zijn gekomen, maar vanwege het lichaam dat gevonden is op het parkeerterrein direct naast het gebouw. Het lijkt erop dat politicus Geoff Armstrong werd verrast door de brand en in paniek uit het gebouw is gesprongen. Maar waarom was deze rechtse politicus eigenlijk aanwezig in het verpauperde Maudling Estate? Terwijl Maeve en haar collega Derwent de zwaargehavende flat doorzoeken, stuiten ze op een geheime wereld op de elfde verdieping, waar iedereen wel iets te verbergen had... De spannende Maeve Kerrigan-serie (waarvan de delen los van elkaar te lezen zijn) kenmerkt zich door sterke personages en intrigerende zaken. Lees 'Na de brand' en raak verslaafd!