Recensie: Gezondigen RECENSIE

Gezondigen van Kim Waninge, Rianne van Vulpen en Judith van der Rijt is een kookboek voor mensen die niet diëten. De auteurs van dit boek zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om een gezond voedingspatroon te hebben. Een deel van de recepten in dit kookboek is erop gericht de lezer te helpen een gezonde basis te leggen voor iedere dag. Daartegenover staat dat de auteurs vinden dat je soms ook moet kunnen genieten. Diëten betekent vaak dat je tegen alles ‘nee’ moet zeggen. Dat heeft vaak frustraties tot gevolg. In Gezondigen gaat het om balans, als je overwegend gezond eet mag je ook best eens zondigen. Zo blijf je in balans en ga je dus niet jojoën.

In Gezondigen staan zeventig recepten die over het algemeen makkelijk te maken zijn. Voor elk moment van de dag is er wel een recept te vinden. Veel van de recepten zijn echte klassiekers uit de wereldkeuken, zoals pumpkin pie, carrot cake, uiensoep met kaascrouton, bananabread, sticky chicken, lasagna en cinnamon rolls. Op zich handig om dit soort gerechten ook eens samen in één kookboek te hebben, maar helaas niet ontzettend origineel. Wat wel leuk en origineel is aan het boek is dat er leuke quotes over eten zijn opgenomen, bijvoorbeeld die van Forrest Gump over chocolade.

Toch zit er zeker één briljante vondst in dit kookboek: de pizza van Turks brood. Pizza kan heel ongezond zijn, neem bijvoorbeeld de diepvries pizza, maar dit hoeft helemaal niet. Wanneer je hem zelf maakt, en je dus zelf kunt kiezen wat je erop doet, kan een pizza best gezond worden. Een groot nadeel hieraan vind ik altijd het maken van het deeg. De auteurs van Gezondigen hebben hiervoor de meest briljante oplossing ooit bedacht: gebruik een Turkse pizza als bodem!

Je snijdt het brood door de helft, smeert er saus op, wat kaas erop, wat groenten, even in de oven en je gezonde pizza is klaar. Dit wilde ik uiteraard meteen proberen. In het boek staat het recept voor een tonijnpizza van Turks brood, omdat ik geen fan ben van het eten van tonijn verving ik dit door paprika. Het resultaat was heerlijk!

Een ander recept dat me in Gezondigen erg aansprak was dat voor cinnamon rolls. Ik wilde al lange tijd een keer cinnamon rolls maken, maar ik had nooit de moeite genomen om een recept te zoeken. Nu is dit niet meer nodig. Deze cinnamon rolls waren eenvoudig te maken, zonder al te veel moeilijke ingrediënten. Door de suiker die karamelliseerde in de oven werden ze ook erg sticky, precies zoals ze het lekkerst zijn!

Al met al is Gezondigen een prima kookboek. De recepten zijn eenvoudig klaar te maken, zonder veel gekke ingrediënten die je verder nooit meer gaat gebruiken. Als je al veel kookboeken hebt, zal je in dit boek misschien niet veel nieuwe dingen vinden. Als je een kookboek zoekt met klassiekers in een eenvoudig jasje zit je met Gezondigen wel goed.

Gezondigen

1  2  3  4  5

Zondigen mag, als de basis maar gezond is!

Verfrissend en verrukkelijk, gezond en zondig zonder concessie in één boek.

Ruim 40 gezonde, spannende recepten en 30 recepten om jezelf mee te verwennen.

Gezondigen is géén dieetboek en bevat geen concessies. In dit boek vind je een mix van recepten voor een gezonde basis, en recepten voor die momenten waarop je gewoon wilt genieten van 900 gram roomkaas omgetoverd tot een om-je-bord-bij-af-te-likken-cheesecake. De ideale balans.

Er staan taarten in zoals ze ooit bedoeld zijn, mét boter, suiker en bloem. Gezond eten doe je bij voorkeur zonder pakjes en zakjes, maar je hebt er ook niet per se een keukenkast vol raw superfoods voor nodig. Gezondigen gaat terug naar de basis: het bevat meer dan 70 toegankelijke recepten voor no-nonsense koken en bakken.