Recensie: Strar Trek - Beyond RECENSIE

In 'Star Trek Beyond' leven er vooral veel twijfels, zowel bij Kirk als bij Spock. Wanneer er daarbij ook een nieuwe vijand opduikt, belandden zij en de crew van de USS Enterprise in hun zoveelste avontuur.

Star Trek vs. Star Wars is een zin die vaak verschijnt bij de release van een nieuwe film of serie van de respectievelijke franchises. Meestal ben je fan van het één van beide. Ook bij mij is dat het geval. Waar Star Wars me niet kan boeien, vind ik Star Trek een amusante afwisseling binnen mijn doorsnee filmsmaak. 'Star Trek Beyond' stond dan ook op de lijst gezien de vorige film 'Star Trek: Into Darkness' nog veel ruimte liet voor een vervolg.

Uiteraard ga je niet naar dit soort films voor de onverwachte verhaallijnen of psychologische diepgang. 'Star Trek Beyond' is wat het is, namelijk een soort van cowboyfilm die zich afspeelt in de ruimte. Een strijd tussen goed en kwaad waarbij de uitkomst erg voorspelbaar is. Hoewel de scenarioschrijvers steeds hun slechterik een begrijpelijke reden meegeven voor zijn karakterverandering, blijf je als kijker onvoorwaardelijk supporteren voor Kirk en zijn team.

De twee belangrijkste redenen om naar dit soort films te kijken, zijn de sfeer die erin hangt en de leuke gadgets/uitvindingen. In deze film viel vooral de muziek enorm op. Deze was uitstekend gekozen, zonder dat ik kan verklappen waarom. Wanneer je als kijker bij de desbetreffende scène komt, zal je ongetwijfeld begrijpen wat ik bedoel.

Daarnaast is het erg leuk om te zien dat de belangrijkste leden van de originele cast voltallig aanwezig zijn. De karakters hebben herkenbare twijfels en probleempjes meegekregen zonder dat hier onevenredig veel tijd aan wordt verspild. Datzelfde gaat op voor de getoonde diversiteit in de film. Er is ophef geweest over een aanpassing in het persoonlijke leven van Sulu, maar in realiteit komt een aspect hiervan slechts heel even, heel neutraal in beeld, wat volledig past binnen de lijn van de rest van de film.

'Star Trek Beyond' is een goede toevoeging aan de reeds bestaande films van de franchise. Hij valt volledig binnen alle mogelijke verwachtingen, wat maakt dat het een aanrader is voor liefhebbers van het genre.

Star Trek - Beyond

• Verschenen (film):

14 december 2016
    (dvd) oktober 2016

EAN 5053083075323
    Speelduur: 122
  • Distributeur:

Universal Pictures
  • Cast:

• Regisseur:

Sci-Fi

1  2  3  4  5

De crew van de Enterprise, bestaande uit o.a. Captain Kirk, Spock, Uhura, Bones, Scotty en Sulu, verkent de verste uithoeken van de ruimte. Hier krijgt de bemanning te maken met een mysterieuze nieuwe vijand die de Federatie zwaar op de proef stelt. Star Trek Beyond is het lang verwachte nieuwe deel van de populaire Star Trek franchise, gecreëerd door Gene Roddenberry.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox