Recensie: Altijd het bruidsmeisje RECENSIE

Madeline Fraser is eventplanner en organiseert feesten zoals bruiloften en bedrijfsfeestjes. Naast haar veel te drukke baan als assistente van de verschrikkelijke Shona heeft Maddie het druk met haar twee vriendinnen Sarah en Lauren. Lauren gaat binnenkort trouwen en heeft Maddie gevraagd om haar te helpen met het organiseren van haar bruiloft. Een hele eer, maar al snel blijkt Lauren een echte bridezilla te zijn. Haar andere vriendin Sarah ligt in scheiding en kan niet meer stoppen met huilen.

Naast haar werk en vriendinnen zijn er ook nog twee mannen in haar leven: Will en Tom. Will is vlot, maakt veel lol en hij en Maddie hebben het geweldig samen. Tom is heel anders, het contact met hem verloopt wat stroever, maar hij blijkt een echte gentleman en het lukt Maddie niet om hem te vergeten. Gaat Maddie voor de spontane Will of kiest ze voor de betrouwbare Tom?

Deze heerlijke feelgoodroman van Lindsey Kelk is een mooi boek over liefde en vriendschap. De schrijfster heeft al meer boeken van dit genre op haar naam staan en is onder meer bekend van de “Ik hou van…“ serie. Je merkt dat de schrijfster bekend is met het genre, want het boek zit vol humor en is af en toe hilarisch. Maddie beland door haar werk en vriendinnen in grappige situaties. De gesprekken die de vriendinnen voeren zijn geweldig om te lezen. Vooral Sarah is heerlijk direct, waarbij mannen en de moeder van de bruid het regelmatig moeten ontgelden.

Altijd het bruidsmeisje is geschreven vanuit het perspectief van Maddie en je leeft als lezer helemaal met haar mee. Ze moet omgaan met een veeleisende baas en kritische klanten, die het doodnormaal vinden om voor een feestje roze konijnen en een drinkfontein te vragen, maar ook haar vriendinnen die haar soms diep in de nacht lastigvallen met verdriet of stomme details voor de organisatie van de bruiloft.

Naast het verhaal komen er ook fragmenten uit een bruidsmeisjesdagboek in het boek aan bod. Het dagboek gaat over de bruiloft en de voorbereidingen daarop. Ook staan er vragen in die Maddie beantwoord heeft. Verder start elk hoofdstuk met twee vragen: vandaag voel ik me... en vandaag ben ik dankbaar voor... Gedurende het verhaal veranderen de antwoorden voortdurend en gaan op en neer van euforisch tot erg verdrietig en gefrustreerd. Lindsey Kelk heeft hier leuke antwoorden bedacht die veel zeggen over de emotionele staat van Maddie op dat moment. Het doet denken aan de boeken van Bridget Jones waarbij de hoofdstukken starten met het drank- en sigarettengebruik van Bridget, met aanvullende quotes die veel vertellen over haar gemoedstoestand.

In dit genre is de uitkomst van het boek vaak te raden en dat is ook in dit verhaal het geval. Maar dankzij de vlotte manier van schrijven, de humor en goed uitgewerkte karakters is Altijd het bruidsmeisje een geweldige feelgoodroman en maken dit boek tot geweldig leesvoer als je zin hebt in een paar ontspannen uurtjes.

Altijd het bruidsmeisje

1  2  3  4  5

Heerlijke feelgoodroman over de valkuilen van het leven en de liefde
    Maddie is enorm gevleid als haar beste vriendin Lauren haar vraagt bruidsmeisje en ceremoniemeester te zijn op haar huwelijksdag. Maar die eer brengt ook een fikse verantwoordelijkheid met zich mee - of ze de hele trouwerij graag even in recordtempo wil plannen! Maddies wereld staat volkomen op zijn kop: aan de ene kant een overgelukkige vriendin (die jammer genoeg wel wat akelige bridezillatrekjes vertoont), en aan de andere kant een vriendin die maar niet kan stoppen met huilen omdat ze gaat scheiden. En tot overmaat van ramp zijn er ook nog Will en Tom. Will is grappig en houdt van een feestje en Maddie heeft altijd heel veel lol met hem. Tom is stroef en afstandelijk en ze kan niet echt hoogte van hem krijgen, dus waarom kan ze hém nou niet uit haar hoofd zetten...?