Recensie: Samen RECENSIE

Mackenzie is er vanaf het eerste moment dat ze Matt ontmoet van overtuigd dat hij onschuldig is. De rest van de stad denkt daar echter anders over. Hij is echter aangewezen door een van de vijf vrouwen die ontvoerd werden en ondergronds opgesloten. Matt blijft echter ontkennen en ondertussen gaat iedereen ervan uit dat de andere vier vrouwen nooit meer levend teruggevonden zullen worden. Mackenzie zet echter alles op alles om Matt weg te krijgen van de death row, zelfs als dit een ontsnapping uit de gevangenis betekent.

Anita Terpstra heeft met samen een totaal andere thriller geschreven dan de meeste thrillers. Meestal moet de dader uiteindelijk gezocht worden, maar deze keer is de dader al aangewezen. Het boek draait dan ook niet om het vinden van de dader, maar juist iedereen te laten zien dat de aangewezen dader onschuldig is. Hierdoor ontstaat er een origineel verhaal wat veel thrillerliefhebbers wel zal aanspreken.

Het boek wisselt de perspectieven tussen verschillende vrouwen af waardoor er meer diepgang in het verhaal komt en je van twee kanten een kijkje in het verhaal neemt. Het eerste perspectief is vanuit de ogen van Mackenzie die er alles aandoet om de, in haar ogen, onschuldige Matt vrij te krijgen en de andere perspectieven worden verteld vanuit de ontvoerde vrouwen.

Hierdoor weet je precies wat er met de verdwenen vrouwen is gebeurd zonder er meteen achter te komen wie nu werkelijk de dader is. Bovendien blijft het onduidelijk in welke tijd het verhaal van de ontvoerde vrouwen geschreven is. Dit kan het heden zijn waardoor de vrouwen nog leven, maar het kan ook eerder gebeurd zijn, wat kan betekenen dat de vrouwen misschien al dood zijn.

Het verhaal blijft pakkend doordat er wat onverwachte wendingen in het verhaal zitten, maar vooral doordat je wilt weten wat er precies met de vrouwen is gebeurd. Bovendien neemt de spanning toe naarmate het ontsnappingsplan van Mackenzie vormen begint aan te nemen. Zal het haar immers lukken en zullen de vrouwen op tijd gevonden worden? Dit zijn vragen die je maar al te graag beantwoord wilt hebben.

Het boek is opgedeeld in korte hoofdstukken wat ervoor zorgt dat je snel geneigd bent om nog een extra hoofdstuk te lezen voor het slapen gaan.  Hierdoor ben je al snel weer een aantal pagina's verder en word je compleet in het verhaal gezogen. De schrijfstijl is niet al te moeilijk waardoor het niet een boek is waar je echt je volle aandacht bij moet houden en hierdoor is het boek geschikt om snel te pakken tijdens het wachten of vlak voor het slapengaan.

Samen is dan ook een origineel verhaal en eenmaal begonnen kun je niet wachten tot de ontknoping. Vooral naar het einde toe zorgt Anita Terpstra nog voor een extra versnelling. Dit is alweer haar vijfde thriller, maar met dit boek heeft ze weer een pareltje toegevoegd aan het thrillergenre.

Samen

1  2  3  4  5

Matt wordt verdacht van de ontvoering van vijf vrouwen. Een van de vrouwen wist te ontsnappen en op basis van haar getuigenis wordt hij ter dood veroordeeld. Matt blijft echter volhouden onschuldig te zijn; de andere vrouwen zijn nooit gevonden.
    In de gevangenis krijgt Matt bezoek van de bijdehante Mackenzie, de enige vrouw die gelooft in zijn onschuld. Ze gaat zelfs zo ver dat ze met Matt trouwt, ondanks dat iedereen in haar eigen omgeving haar laat vallen.
    Mackenzie zal werkelijk alles doen om Matts onschuld te bewijzen, zelfs een ontsnapping uit de zwaarbewaakte gevangenis. Voor haar staat er namelijk nog veel meer op het spel…