Recensie: Net als jij RECENSIE

Jessie is net verhuisd. In haar geval betekent dat niet alleen dozen uitpakken, maar ook beginnen op een nieuwe school. Vol vertrouwen zet ze voet in haar nieuwe klas, in de hoop net zulke goede vriendinnen te vinden als ze in Utrecht had. Maar dat blijkt moeilijker dan gedacht. Haar klas is helemaal in de ban van Yfke, een  populair meisje dat het op Jessie heeft voorzien.

Voordat Jessie het weet wordt ze buiten gesloten en zwerft zij alleen door de schoolgangen. En ook thuis hebben haar ouders het te druk met het werk of met het zorgen voor Jessie's kleine zusje Jill. Maar gelukkig heeft Jessie troost gevonden in de muziek van Valentina. Zij zingt precies wat Jessie voelt. En nu komt Valentina naar Nederland. Jessie moet en zal naar het concert gaan, ook al zijn haar ouders het er niet mee eens.

De kaft sluit perfect bij het verhaal aan. Ook leuk is dat de madeliefjes op de cover in het binnenwerk verwerkt zijn. Ik kan niet anders zeggen dan dat er erg veel tijd in de vormgeving, omslag en het binnenwerk is gestoken.

Maar uiteindelijk draait het om het boek zelf. Het verhaal. Vanaf de eerste pagina word je meegesleurd in het verhaal. Het eerste hoofdstuk van Net als jij begint in de ZiggoDome. Vanaf het tweede hoofdstuk kun je lezen hoe Jessie daar beland is. Het boek bevat na de nodige tienermeiden-dosis ook een serieuzer onderwerp: pesten. Joany Buenen heeft de pesters goed gekarakteriseerd.

Pesten is niet altijd fysiek; iemand buitensluiten komt net zo vaak voor. De subtiele opmerkingen die de pesters maken en de manier waarop Jessie's andere klasgenoten haar angstvallig ontlopen, vind ik goed beschreven. Ook het feit dat Jessie's ouders langs elkaar heen leven vind ik goed gedaan van Buenen. Tegenwoordig hebben we het allemaal druk en hebben we het vaak niet door als er iets mis is. Dat komt duidelijk in het boek naar voren.

Wel vind ik dat, wanneer er een zwaar onderwerp als pesten aan bod komt, er hier ook dieper op in mag worden gegaan. Het is een luchtig meidenboek, maar pesten is een serieus onderwerp wat dagelijks op elke school voorkomt. Jessie's eenzaamheid had wat mij betreft dan ook beter mogen worden uitgewerkt, zodat de gevolgen van pestgedrag misschien iets beter aan de orde zouden komen.

Ook haar liefde voor Valentina en haar band met Bo vond ik ietwat oppervlakkig overkomen. Dat is jammer gezien het feit dat zij allebei een grote rol spelen in het boek. Graag had ik gewild dat Buenen deze band meer had kunnen uitbeelden, in plaats van dat ze er slechts over vertelde. Daarbij is het zonde dat het einde niet helemaal is afgewerkt. De problemen die Jessie heeft gehad zijn naar mijn idee nog niet opgelost.

Maar vooruit. Net als jij  is geen dik boek, het is dus niet gek dat het verhaal snel gaat en dat er naar ietwat snelle oplossingen wordt gezocht. Het is een luchtig boek, zonder al te moeilijke woorden, voor meiden die net aan de middelbare school beginnen. Het leest lekker weg en is ideaal voor een lui middagje op de bank. Net als jij is erg vermakelijk, maar de onderwerpen hadden iets beter mogen worden uitgewerkt.

Net als jij

1  2  3  4  5

Nog niet bekend.