Recensie: Klikspaan RECENSIE

Als er in Southampton in één nacht drie gebouwen in lichterlaaie staan voelt inspecteur Helen Grace meteen aan dat er iets niet klopt. Na het blussen en evacueren van de slachtoffers, waaronder helaas enkele dodelijke, worden Helen en haar team aangesteld om de zaak te onderzoeken. In de volgende nachten lijken steeds meer winkels, parkings en huizen slachtoffer te worden van een vreselijke pyromaan. De brandweer zit met de handen in het haar en probeert tevergeefs zoveel mogelijk branden te blussen voor er nog meer slachtoffers vallen. Gelukkig komt er al snel vooruitgang in het onderzoek van Helens team en wordt de brandstichter dankzij een doorslaggevende tip gevat. Of niet?

Klikspaan begint middenin de eerste woningbrand. Je wordt, zoals we gewend zijn van M.J. Arlidge, in het verhaal gesmeten en kan hierdoor als lezer de angst en onwetendheid van de slachtoffers mee beleven en voelen.

Net zoals in de voorgaande boeken koos hij in Klikspaan opnieuw voor bekend onderwerp met een vernieuwende insteek. Een pyromaan als moordenaar komt wel vaker voor in de thrillerwereld, maar de dader in Klikspaan blijkt van een heel ander kaliber te zijn.

M.J. Arlidge steekt niet alleen veel tijd in het nieuwe, spannende verhaal maar breidt ook het achtergrondverhaal bij elk boek wat verder uit. Dit zorgt ervoor dat de personages levensecht overkomen en je als lezer ook hun privéleven door de verschillende boeken heen kan volgen. Ik vind dat dit zorgt dit voor een grote meerwaarde die toegevoegd wordt aan het verhaal.

In Klikspaan werden er buiten de gekende personages (Helen, Charlie, Jake,...) ook nog nieuwe personages aan het verhaal toegevoegd die het boek heen vaker voorkwamen. Ik vermoed dan ook dat deze in het volgende verhaal ook een rol zullen spelen en misschien net zoals de anderen een vaste waarde gaan worden in de reeks. Vooral Jonathan Gardam bleef me in dit geval bij en ik verwacht van hem dan ook nog enkele acties naar Helen Grace toe.

Met zijn schrijfstijl weet M.J Arlidge je als lezer ook altijd op het verkeerde spoor te brengen. Je gaat zo op in de spannende gebeurtenissen dat je, net zoals de inspecteurs, de details vaak over het hoofd ziet. Dit zorgt er natuurlijk wel voor dat je tijdens het lezen zelf al kan proberen te onderzoeken wie de dader zou kunnen zijn, en omdat je je betrokken voelt bij het onderzoek is het op het einde nog leuker om te ontdekken wie de dader nu echt is.

Klikspaan was net zoals zijn voorgangers weer een enorm spannende thriller die je op het puntje van je stoel laat zitten. Zonder het door te hebben lees je hem in een ruk uit en dan is het weer wachten op een vervolg dat hopelijk weer minstens even spannend gaat zijn als de voorgaande boeken.

Dit boek krijgt van mij 5/5 hartjes. Net zoals zijn voorgangers is ook Klikspaan weer een razend spannende thriller die je niet los laat. De schrijfstijl van M.J. Arlidge lijkt door de verschillende boeken heen alleen maar beter te worden en laat je telkens hunkeren naar meer. Klikspaan was voor mij weer een thriller van formaat en is net zoals de rest een echte aanrader!

Helen Grace 4 - Klikspaan

1  2  3  4  5

Inspecteur Helen Grace heeft zoiets nog niet eerder meegemaakt: zes branden in vierentwintig uur, met twee doden en meerdere gewonden als gevolg. Dit moet opzet zijn, en het lijkt erop dat iemand de stad tot de grond toe wil laten afbranden. Grace doet met haar team onderzoek in de rokende puinhopen van de stad. Waar is de pyromaan die dit op zijn geweten heeft? Waarom maakt hij juist deze slachtoffers? Iedereen kan zijn volgende doelwit zijn. Eén fout kan het einde Helens carrière betekenen, en in steeds meer gebouwen breekt brand uit. Ondertussen moet Helen ook haar eigen demonen zien te verslaan...

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser

• Valentijn Kraai en meneer Dood – Jenny Spangler