Recensie: Ik ben ongesteld, so what? RECENSIE

De Zweedse Clara Henry behandelt in haar boek alle ongemakken van het ongesteld zijn, waarom dit nog steeds zo’n taboe is en waarom er zo weinig over gepraat wordt. Clara heeft met Ik ben ongesteld, so what? een informatief boek geschreven, maar ook een boek vol hilarische en herkenbare momenten die elk meisje bekend voor zullen komen. Ook deelt Clara verschillende tips die je eigenlijk niet mag missen tijdens je maandelijkse ongemakken.

Het eerste wat opvalt als je het boek openslaat is de gave vormgeving. De grappige foto’s worden afgewisseld met toffe illustraties. De foto’s van Clara laten zien hoe het echt is en bevatten geen schone schijn. Als vlogger zal Clara genoeg beeldmateriaal op haar vlog delen en ze weet dus wat wel en niet werkt. De illustraties en de schreeuwende letters zorgen er ondanks het onderwerp voor dat het niet ongemakkelijk is.

Clara Henry heeft niet voor niets een immens groot YouTube-kanaal. Ze weet hoe ze mensen moet trekken en bovendien moet vasthouden. Ze heeft een toffe manier van vertellen en die brengt ze ook over op papier. Clara heeft een hilarische schrijfstijl en al gelijk bij de eerste regels van de inleiding lig je al dubbel:

‘Gisteren was de laatste dag van mijn menstruatie. Mijn minitampons waren op en ik had geen zin om de decemberkou in te gaan dus toen heb ik een supertampon gebruikt. Het gevolg is dat mijn vagina nu zo droog is als de hielen van mijn opa.’

Haar schrijfstijl is dus hilarisch en zorgt er dan ook voor dat je niet overspoeld wordt met schaamte als je dit boek (als jong meisje) aan het lezen bent. Je maandelijkse periode is iets compleet normaals en helemaal niets om je voor te schamen. Clara laat dit duidelijk merken in haar boek en geeft je tijdens het lezen ook nog een dosis gezond zelfvertrouwen mee.

Het boek staat vol met goede en handige tips en tricks voor de jonge meisjes die voor de eerste keer ongesteld worden, maar ook slimme reacties op de vraag die iedere vrouw wel eens heeft gehoord: ‘Ben je ongesteld, of zo?’ Naast deze tips deelt Clara ook toffe lifehacks, zoals recepten met lekkere koekjes die je echt moet eten tijdens je menstruatie, maar ook fijne kleding om in deze periode te dragen.

In Ik ben ongesteld, so what? deelt Clara op een hilarische manier haar ervaringen, tips en handige lifehacks zodat je alles weet over je menstruatie, hoe je er het beste mee om kunt gaan en nog het belangrijkste: hoe je er het beste van kunt maken. Dit boek is een echte aanrader voor alle (jonge) meiden die in hun maandelijkse periode zitten. We kunnen allemaal wel eens wat hulp gebruiken in deze onhandige periodes, toch?

Ik ben ongesteld, so what ?!

1  2  3  4  5

Menstrueren, what's the big deal? 'Ik ben ongesteld, so what?' is een ontzettend grappig en informatief boek waarin alles staat dat je moet weten over je favoriete onderwerp.

Ongesteld? So what!
    Waarom is ongesteld zijn nog altijd zo beschamend dat je je tampon in je mouw verstopt als je naar de wc gaat? En waarom heerst er een taboe op iets waar de halve wereldbevolking mee te maken krijgt? Dat en nog veel meer vroeg ook de Zweedse vlogger Clara Henry zich af.

Ben je ongesteld of zo?
    In 'Ik ben ongesteld, so what?!' deelt Clara haar ervaringen en legt ze van alles uit over menstrueren en zaken die daarmee te maken hebben. Als klap op de vuurpijl heeft ze het perfecte antwoord op de irritante vraag: 'Ben je ongesteld of zo?'

Clara Henry
    Clara Henry (1994) blogt al sinds haar twaalfde en is de populairste vlogger in Scandinavië. Dankzij haar originele gevoel voor humor heeft ze honderdduizenden volgers op social media. Haar luchtige toon en grappige observaties maken Ik ben ongesteld, so what?! tot een niet alleen bijzonder informatief, maar bovendien hilarisch boek, boordevol anekdotes, lifehacks en onmisbare tips.