Recensie: Lawinegevaar RECENSIE

Ik ben dol op de boeken van Suzanne Vermeer. Iedere thriller is altijd vlot geschreven en de spanning is goed opgebouwd. Ik was dan ook erg enthousiast toen ik Lawinegevaar in mijn handen had, ervanuit gaande dat dit bij dit boek ook weer zo zou zijn. Daar had ik gelijk in, ik vond het zelfs nog vlotter en spannender geschreven dan eerdere boeken van Suzanne Vermeer.

In Lawinegevaar maken we kennis met Chantal: een bekende strafrechtadvocate. Een BN’er, wordt ze genoemd in het boek. Ze hoort, na het winnen van een belangrijke zaak die vol in de media stond, bij ‘de groten’ en ze is vaak te gast bij nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Dat de roem ook een keerzijde heeft, ontdekt ze als ze te maken krijgt met een stalker. Om te ontsnappen aan alle stress en drukte besluit ze een vakantie naar Zwitserland te boeken met haar vriend Niels. Een week voor de twee willen vertrekken gaat de deurbel en staat er een jong meisje op de stoep dat beweert de dochter te zijn van Chantals jongere zus Amber, waar ze al jaren geen contact meer mee heeft. Het meisje stelt zich voor als Fenna en stapt binnen met de woorden: ‘Mama zegt dat ik bij jou veilig ben.’

Chantal en Niels zitten nadat Fenna op de stoep staat met veel vragen, vooral omdat Amber geen contactgegevens achter heeft gelaten. Is het dan de bedoeling dat zij voor altijd voor Fenna moeten zorgen? Ze nemen de schattige Fenna, bijna zonder enige weerstand, meteen in huis. De twee gaan alsnog op vakantie naar Zwitserland en nemen Fenna mee. Eenmaal in het koude Zwitserland gebeuren er echter onverklaarbare dingen en begint een zoektocht naar de reden dat Amber tien jaar geleden zo onverwachts uit Chantals leven is vertrokken.

Toen ik las dat een personage als Chantal de jonge Fenna zonder pardon in huis nam en ze haar ook nog eens mee op vakantie namen, kreeg het verhaal naar mijn mening iets minder geloofwaardigheid. Het is helemaal niet logisch dat ze haar meenemen op vakantie: waarom zeggen ze de vakantie niet gewoon af, tot ze hebben besloten wat ze met Fenna aan moeten? Dit is jammer, maar zodra het verhaal in Zwitserland verdergaat ben ik dit bijna weer vergeten, want de spannende gebeurtenissen sommen zich daar achter elkaar op.

Het verhaal houdt je vast als je er eenmaal in zit, al moet ik wel zeggen dat dit bij mij pas na enkele hoofdstukken gebeurde. Dit komt doordat er in het begin van het boek erg veel achtergrondinformatie wordt gegeven over het leven van hoofdpersonage Chantal. Naarmate het boek verdergaat wordt dit minder en gaan de uurtjes ademloos lezen in.

Qua kaft en opmaak is dit boek een echte Suzanne Vermeer. De winterse boeken worden altijd gekenmerkt met een blauwe kleur en een persoon in de sneeuw. Die herkenbaarheid is leuk, al vind ik dat de kaft van Lawinegevaar wel heel erg lijkt op het vorige winterboek van Vermeer: Sneeuwengelen.

Lawinegevaar is, ondanks sommige ongeloofwaardigheden, een boek hoe we hem kunnen verwachten van Suzanne Vermeer: spannend, ijskoud en met veel diepgang in belangrijke zaken. Achteraf is het ook wel fijn dat er veel achtergrondinformatie wordt gegeven over Chantal, zo is het makkelijker om linkjes te leggen naar andere gebeurtenissen. Ook het einde leidt tot een ontknoping die je niet per se ziet aankomen. Al met al een heerlijk boek dat makkelijk wegleest met veel nagelbijtende momenten: 4 hartjes.

Lawinegevaar

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Advocate Chantal Donkers breekt definitief door als succesvol strafrechtadvocate na het winnen van een spraakmakende zaak die veel media-aandacht genereert. Ineens hoort ze bij ‘de groten’ en is ze een graag geziene gast in nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Dat de roem ook een keerzijde heeft, ontdekt ze als ze te maken krijgt met een stalker.
    Om even te ontsnappen aan alle stress en drukte boekt Chantal een skivakantie naar Zwitserland met haar vriend Niels. Maar een week voor vertrek gaat ’s avonds de deurbel. Er staat een meisje op de stoep dat beweert de dochter te zijn van Chantals jongere zus Amber. De zus met wie ze al ruim tien jaar geen contact meer heeft. Het meisje stelt zich voor als Fenna en stapt naar binnen met de woorden: ‘Mama zegt dat ik bij jou veilig ben.’

• Nachttrein naar Marrakesh - Dinah Jefferies

• Met hart en ziel - Katarina Widholm

• De geest in het plafond - Emily Jackman