Recensie: Keukendagboek 2 RECENSIE

In 2006 verscheen Keukendagboek 1, zes jaar later was het tijd voor deel 2. Want Nigel Slater lijkt van iedere dag een feest te maken.  Als culinair journalist, presentator en kookboekenschrijver kan dat natuurlijk ook niet anders: zijn leven staat in het teken van eten. Met Keukendagboek 2 neemt Nigel Slater je mee in zijn leven en laat hij zien wat voor grote rol eten eigenlijk in ieders leven speelt. Eten wordt deels beïnvloedt door je humeur, maar je eten kan ook je humeur zelf beïnvloeden. Op een koude winterdag is er weinig beters dan een kom dampende soep. Soms wil je uitgebreid koken maar soms heb je geen zin in gedoe en wil je met een simpele maaltijd op de bank ploffen. Nigel Slater begrijpt je helemaal en deelt zijn persoonlijke recepten.

Op bijna letterlijk iedere dag van het jaar deelt hij een recept. Maar niet alleen een recept, ook een verhaaltje, waarom hij iets gekookt heeft of waar een product vandaan komt. Net een echt dagboek dus, maar dan helemaal gericht op eten. Keukendagboek 2 is dan ook een flink boek, maar wel een mooi flink gebonden boek. Een simpele, rustige layout met een mooie stoffen rug, zeker het plekje in je boekenkast waard. Het gaat vooral om de tekstuele inhoud van het boek en minder om de foto’s. Niet ieder gerecht is voorzien van een foto, maar dat is zeker niet storend. Keukendagboek 2 is een boek dat een plek op je nachtkastje gaat veroveren, heerlijk lezen over eten en ezelsoren vouwen op de pagina’s met gerechten die je wilt gaan maken. Alhoewel een kruisje bij het gerecht misschien een beter idee is want alle gerechten klinken echt heerlijk.

Nigel Slater gaat het vooral om ‘Het juiste voedsel eten, op de juiste plaats en op het juiste moment.’ Er wordt dan dus ook automatisch met de seizoenen meegekookt en nadruk gelegd op lokale producten. Producten die in Nederland ook goed verkrijgbaar zijn, hetzij soms bij een speciaalzaak maar veelal bij de supermarkt. De recepten zijn helder opgeschreven en veelal niet te ingewikkeld. Doordat het een mix is van een leesboek en een kookboek, is het fijn dat er een uitgebreid register achterin te vinden is. Zo kan je ook recepten uitzoeken zonder je eerst door alle verhalen heen te worstelen.

Ik testte twee recepten, een knolselderijsoep van 1 januari en een bananenbrood met chocola van 14 maart. Zeker is dat ik deze op de genoemde data weer ga maken, want beiden waren heerlijk.

Ik kreeg één en al complimenten van vrienden en de recepten zijn al uitgewisseld. Wel met een kleine kanttekening bij de cake, deze moest dik twintig minuten langer in de oven dan dat het recept zei. Maar toen deze eenmaal gaar was, was die ook echt hemels.

Vooral zeker zelf blijven nadenken bij de recepten, maar laat je ook zeker meevoeren in de heerlijke keuken van Nigel Slater. Want voor mij is zijn Keukendagboek 2 vijf sterren waard.

Keukendagboek 2

1  2  3  4  5

In 'Keukendagboek II' nodigt Nigel Slater je elke dag uit in zijn eigen keuken. Verhalen en toegankelijke recepten wisselen elkaar af en lezen als een echt dagboek: observaties en mooie passages vertellen het verhaal van een foodie tot op het bot. Maar het staat ook bomvol eetinspiratie: van basics als het bakken van een biefstuk tot eend met gember en citrusvruchten, van passievruchtencrème tot geroosterde wortels. Recepten en inspiratie voor elk seizoen, elke maand en elke dag.

Wie zich ooit heeft verwonderd over hoe mooi koken kan zijn, zal zich volledig thuis voelen bij Nigel Slater. Zijn rechttoe-rechtaan manier van koken maakt dit boek tot een echte keukenbijbel.

Nigel Slater groeide op in Wolverhampton, kookt al vanaf zijn tiende en werkte vanaf zijn zestiende in restaurants. Hij belandde uiteindelijk in Londen, waar hij sinds 1993 voor The Observer schrijft over alles wat met eten te maken heeft. Daarnaast schrijft hij kookboeken en presenteert hij succesvolle kookprogramma's voor de BBC . Nigel Slater won talloze prijzen voor zijn werk en heeft in de loop der jaren een enorme schare trouwe fans verzameld.