Recensie: Je mooie motor RECENSIE

Een boek dat volledig gaat over het hart. Volgens Johannes von Borstel het belangrijkste orgaan voor onze gezondheid. Maar wat valt er allemaal over te vertellen?

Het 232 pagina's tellende boek Je mooie motor (als je alle genoemde bronnen niet meetelt) is geschreven door Johannes von Borstel, een 28 jarige cardioloog in opleiding. Het hoofdthema van dit boek is 'hoe houd je je belangrijkste orgaan gezond'? Maar voordat von Borstel hier iets over vertelt, begint hij met de basics, namelijk met hoe het hart ontstaat. Daar komt gelijk een sterk punt van dit boek naar voren: alles is tot in de details uitgelegd. Elke medische term wordt toegelicht, met soms wat extra's. Zoals deze uitspraak: "Goed, je bent dus nu een Ervy (koosnaampje van artsen voor een rood bloedlichaampje)".  Dit soort kleine opmerkingen zorgen ervoor dat het verhaal luchtig blijft, ondanks de moeilijke medische kennis die wordt overgedragen.

Echter is dit ook een punt waardoor dit boek misschien niet geschikt is voor iedereen. Het is erg interessant om te weten hoe een hart ontstaat, hoe we het gezond kunnen houden, wat we beter kunnen vermijden en waarom. Maar voor de meeste mensen zal deze informatie op hoofdlijnen interessant zijn. Op veel onderwerpen in Je mooie motor gaat von Borstel erg diep in, waarbij ik zelf af en toe doorblader naar een nieuw hoofdstuk. Aan de andere kant is zijn schrijfstijl wel erg prettig, beeldend en goed te begrijpen. Ook de praktijkvoorbeelden die hij erin verwerkt zorgen ervoor dat je aandacht bij het boek blijft.

Eigenlijk ben ik na het lezen van dit boek vooral verbaasd over hoeveel ik over het hart heb geleerd. Natuurlijk wist ik dat het hart hét belangrijkste orgaan van het lichaam is, maar ik ben er vooral achter gekomen hoe snel er iets mis kan gaan. Bijvoorbeeld door je voeding, of door stress. Of dat te weinig slapen ook druk uitoefent op ons hart en ons immuunsysteem.  Maar vooral ook hoe we ervoor kunnen zorgen dat we ons hart gezond houden. Door de hoofdstukken die zijn ingedeeld in thema's of onderwerpen, blijft het boek overzichtelijk. Zo zijn er thema's als motorschade, waarin wordt uitgelegd hoe iedere motor op een gegeven moment kapot gaat en hoe het in zijn werk gaat met een donorhart. Maar ook wat snoep en frisdrank met je hart doet en wat er gebeurt als je diabetes krijgt. Zoals eerder gezegd soms iets te diepgaand, maar over het algemeen vooral erg interessant om hier meer over te leren.

Voor wie meer over het hart wil weten raad ik dit boek absoluut aan. Het is geen boek dat je in een avondje uitleest, met name omdat er zoveel informatie op je af komt. Lees af en toe een paar hoofdstukken en je zult verstelt staan over  deze 'mooie motor'.

Je mooie motor

1  2  3  4  5

Je hart! Hoe hou je je belangrijkste orgaan gezond? Ons hart- en vaatstelsel, en alles wat ermee samenhangt, is het onderwerp van Je mooie motor, een leuk boek vol kennis, grapjes en goede raad. Hoe kun je je hart fit houden? Waar moet je op letten en waarom? Ook neemt de jonge arts Johannes von Borstel feiten en mythes onder de loep: kun je doodgaan aan een gebroken hart? Of doordat je een miljoen wint? Is seks echt goed voor je (en hoe vaak dan)? Kan iedereen reanimeren?