Recensie: Duizend hoog RECENSIE

Duizend hoog door Katharine McGee speelt zich af in de verre toekomst van 2118 in New York. In dit boek volgen wij vijf hoofdpersonages. Deze vijf personen wonen met z’n alle in een duizend verdiepingen-tellende toren waar de rijke de bovenste verdiepingen bezetten en de arme onderaan de toren. In dit boek volgen wij de perfecte Avery, de slimme technische Watt, de hard werkende Rylin, de verslaafde Leda en Eris wiens zorgeloze leventje opeens instort.

Duizend hoog is Gossip Girl in de verre toekomst. En voor alle, young adult, soap en drama liefhebbers en Gossip Girl fans is Duizend hoog het perfecte boek. Het verhaal wordt elk hoofdstuk verteld uit het perpectief van een ander personage. Op deze manier is er geen hoofdpersonage maar hoor je de verhalen van de verschillende personages. Dit moet je als lezer natuurlijk wel fijn vinden.

Het boek is eigenlijk zeer letterlijk Gossip GIrl. Het leest heel makkelijk weg door de schrijfstijl en het leest ook als een aflevering van Gossip Girl. Blair en vooral Serena zijn makkelijk terug te vinden in het verhaal. In het begin stoorde dit omdat het niet erg origineel leek om een serie na te schrijven. Maar als je verder leest wint het verhaal me toch. De karakters zijn goed uitgewerkt en ook makkelijk te onderscheiden in elk hoofdstuk. De gevoelens van de karakters blijven wat oppervlakkig maar dit is ook omdat het een young adult boek is en de karakters ook tieners zijn. Alle karakters zijn ook goed met elkaar verweven en hoe iedereen een connectie heeft met elkaar en samenkomt is goed geschreven. Zoals je in elke soap verwacht zit er veel drama in en veel oppervlakkigheid en gemene streken.

Je wil ondanks alle ellenden heel graag weten hoe het boek eindigt. Het boek begint namelijk al met een cliffhanger dus je leeft echt heel erg toe naar het einde. Dit is dan ook het minpunt aan het boek. Het boek heeft een einde waar je het moeilijk mee eens kan zijn. Dit zorgde er bij mij persoonlijk voor dat boek twee mij niet trekt en dit boek me teleurgesteld achter liet.

Maar desondanks is het een heel goed geschreven en spannend boek. Met veel drama, romantiek, intriges en tranen is het zeker een aanrader voor alle young adult fans.

Duizend hoog

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

In 2118 is New York de stad van innovatie en dromen. Iedereen wil iets, en iedereen heeft iets te verliezen. Maar dan springt een meisje van een duizend-verdiepingen-tellende toren in Manhattans Upper East Side. Haar dood brengt een schandaal aan het licht dat zowel de elite op de bovenste verdieping als de gewone bewoners van de laagste verdiepingen aangaat. In deze wereld wordt 'wie hoog klimt kan laag vallen' wel heel letterlijk...