Recensie: Oktober RECENSIE

Johan de Boose schreef de roman Oktober in opdracht van uitgeverij Lannoo, naar aanleiding van de 100e verjaardag van de Russische Revolutie in 2017. De Russische Revolutie van 1917 betekende het einde van het tsaristische regime en de oprichting van de eerste communistische staat ter wereld, de Sovjet-Uni. In Oktober is de lezer getuige van de impact van de vele veranderingen op alle lagen van de Russische samenleving.

Boose portretteert de situatie in Rusland gedurende de Russische Revolutie als een enorme puinhoop. Er is een chronisch tekort aan voedsel en mensen leven als beesten. Er heerst chaos op de straten en geweldadige protesten en opstanden zijn aan de orde van de dag. De belangrijkste personages zijn Vera en Maxim. Vera, een meisje uit hogere kringen, ziet de Revolutie als een manier om aan haar saaie, aristocratische leven te ontsnappen, terwijl Maxim, die arm en dakloos is, juist bewondering heeft voor de macht en allure van de aristocratie. Ze worden verliefd, maar de vele veranderingen en hun contrasterende overtuigingen maken dat ze uiteindelijk toch uit elkaar groeien.

Oktober is een heel grafisch boek, niet alleen door de grimmige illustraties van Caryl Strzelecki, maar ook door Boose’s manier van schrijven. Hij besteedt veel aandacht aan het beschrijven van de personages en van de setting. Benoemenswaardig is ook de aandacht die Boose schenkt aan de historische gebeurtenissen en de manier waarop hij de harde, grimmige sfeer en de wanhopige omstandigheden weet weer te geven.

De hoofdstukken zijn kort en lezen een beetje als scenes uit een toneelspel; het verhaal is eigenlijk een keten van aaneengeregen gebeurtenissen en loopt niet echt vloeiend door. Het is dan ook niet echt een boek waar je je makkelijk in verliest, en dat is jammer.

Verder krijg je als lezer helaas vrij weinig inzicht in de belevingswereld van de personages. De personages handelen als reactie op de barre omstandigheden waarin ze verkeren, maar Boose besteedt weinig woorden aan de gedachtes en gevoelens van Vera en Maxim, en dat is jammer. Al met al zijn Vera en Maxim interessant als types, maar als lezer voelde ik toch een soort gemis omdat ik niet het gevoel had dat ik de personages écht leerde kennen.

Op de website van Lannoo, de uitgever van het boek, wordt het boek omschreven als een ‘aangrijpende liefdesroman’, maar die omschrijving lijkt niet helemaal op z’n plaats. De relatie tussen Vera en Maxim is zeker een belangrijk element in het verhaal, maar het voelt eerder als een historische roman waarbij een bijrol is weggelegd voor de bovengenoemde relatie.

De illustraties van Caryl Strzelecki geven het boek wel een extra dimensie. De tekeningen zijn krasserig, grimmig en gemaakt in grijstinten met hier en daar een rood accent, wat goed aansluit bij de harde leefwereld die Boose schetst met zijn woorden.

Het is geen makkelijk boek, en ook geen vrolijk boek, maar sommige onderwerpen lenen zich nu eenmaal niet voor makkelijk en vrolijk. Indien je geïnteresseerd bent in de Russische Revolutie is Oktober wellicht een boek om te overwegen, maar als je op zoek bent naar een boek om bij weg te dromen of erg gehecht bent aan ‘happy endings’ dan raad ik dit boek niet aan. Boose’s stijl leent zich in mijn optiek beter voor toneel dan voor literatuur.

Oktober

1  2  3  4  5

Aangrijpende liefdesroman tegen de achtergrond van de Russische Revolutie
    Oktober 1917, Sint­Petersburg. De stad is in rep en roer. Er heerst hongersnood. Mensen sterven aan tyfus. Geregeld zijn er gewelddadige opstanden. Maxim is een dakloze met een brilletje. Hij zwerft door de straten en kijkt met grenzeloze bewondering naar de aristocraten die alsnog de leiding hebben. Terwijl de revolutie losbarst, wordt hij verliefd op Vera, een meisje uit de hogere kringen, dat in de revolutionairen juist een uitweg ziet uit de strikte, vervelende wereld van de aristocratie. Ze slagen erin om samen te ontsnappen aan het extreme geweld, terwijl de maatschappij om hen heen radicaal verandert. Die verandering drijft een wig tussen hen. Haar revolutionaire interesse neemt perverse vormen aan. Zijn hang naar de verloren aristocratische wereld maakt hem wanhopig. Parallel aan de burgeroorlog, die in Rusland na de revolutie uitbreekt, worden deze twee mensen het slachtoffer van hun eigen idealisme.