Recensie: Waar is ze? RECENSIE

Tijdens een familieweekend aan het strand verdween de driejarige Coco. Ze werd 's nachts gewoon meegenomen uit het bed waarin ze met haar tweelingzusje Ruby lag te slapen. De pers dook bovenop het verhaal, maar het is altijd een mysterie gebleven wat er met Coco is gebeurd. Twaalf jaar later komen alle betrokkenen voor het eerst weer samen wanneer Coco's vader overlijdt. Ook halfzus Mila sluit aan bij het gezelschap, zij het wat onwillig. Haar vader en zijn vrienden waren nooit echt haar favoriete personen. Zoals altijd in dit gezelschap, is de spanning te snijden. Dan doet Mila een ontdekking waaruit blijkt dat de groep misschien toch meer weet van Coco's verdwijning dan ze altijd gezegd hebben. Een geheim dat koste wat koste verborgen moet blijven.

Waar is ze? van Alex Marwood is een psychologische thriller die je al vrij snel niet meer weg kunt leggen. Maar het is ook een boek dat heel wat van de lezer vraagt. Want wat een personages! Niet alleen wat aantal betreft, hun persoonlijkheden variëren ook van redelijk oké tot verschrikkelijke kwal. Daarbij is het een uitdaging iedereen uit elkaar te houden. Dat begint meteen al in de eerste paar hoofdstukken, een serie getuigenverklaringen over wat er gebeurde in het weekend dat Coco verdween. Als het verhaal vervolgens overgaat naar een afwisseling tussen het heden en verleden, is het soms zelfs lastig scherp te hebben in welke tijd het verhaal zich afspeelt dat je aan het lezen bent.

Waar is ze? heeft nogal wat tijd nodig om op gang te komen, maar is zoals gezegd toch op een gegeven moment niet meer weg te leggen. Marwood heeft met Mila niet voor een makkelijk toegankelijke hoofdpersoon gekozen, maar samen met de ontwapenende Ruby vormt ze een duo dat je toch een happy end gunt. Voordeel is dat socialite Mila in haar typering van mensen geen blad voor haar mond neemt. Wat Marwood zelf overigens ook niet doet. Ze is vlijmscherp in haar beschrijvingen van vrouwen die elkaar kleding beoordelen en mannen die vinden dat ze het maar zwaar te verduren hebben nu ze getrouwd zijn.

Precies daarmee weet Marwood haar lezer in de ban van het verhaal te krijgen. Ondanks dat je misschien niet helemaal scherp hebt wie wie is, vormt de grote groep personages en hun onderlinge verbondenheid het hart van Waar is ze? Er speelt duidelijk van alles tussen de oude vrienden en hun aanhang, en langzaam wordt duidelijk dat hun verbondenheid nog veel donkerder is dan hun verleden vol drank en drugs.

Waar is ze?

1  2  3  4  5

Sorry voor deze algemene mail, maar ik heb jullie hulp hard nodig. Mijn peetdochter, Coco Jackson, verdween uit het vakantiehuis in Bournemouth waar ze met haar familie verbleef in de nacht van zondag op maandag 29/30 augustus. Opeens was ze er niet meer. Coco is drie jaar oud. Als Coco, een van een tweeling, tijdens een familieweekend verdwijnt, ontstaat er mediahype. Haar ouders zijn rijk en invloedrijk, net als alle vrienden met wie ze op vakantie waren dat weekend aan zee. Wat is er echt met Coco gebeurd? Twaalf jaar later komt het gezelschap weer bij elkaar voor een herdenkingsweekend. Coco's vader is overleden en de onderhuidse spanning is voelbaar. De donkerste geheimen worden langzaam blootgelegd...

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk