Recensie: Keukenmythes RECENSIE

Keukenmythes, iedereen kent ze wel. Over koken zijn een heleboel tips en handigheidjes bekend. Zo voegt de een zout toe aan het pastawater, de ander olijfolie en weer een ander juist helemaal niets. Kloppen deze aanwijzingen wel? Wat heeft nu wel zin en wat is complete onzin? Nieuw Amsterdam Uitgevers ging op onderzoek uit en bundelde allerlei keukenmythes in een handig, klein boekje. Chris van Zutphen is de auteur van deze bundel. Keukenmythes: "Over kreeften die gaan gillen als ze worden gekookt en vervliegende vitamines in vers vruchtensap".

Het concept van Keukenmythes spreekt iedere kookliefhebber aan. De nieuwsgierigheid wordt duidelijk geprikkeld, doordat ze in dit boekje antwoord geven op allerlei vragen rondom koken. Van groente tot vlees, van bereiden tot bewaren. Alles komt aan bod! Het boekje leest gemakkelijk door en het is daarom zeer lichte leeskost. Aan iedere stelling is één pagina gewijd en daarmee geeft Keukenmythes vliegensvlug, maar toch ook uitgebreid antwoord op meer dan 100 vragen! Uitgebreid en volledig is het dus zeker! Ook heeft de auteur Chris een prettige schrijfstijl en zijn de persoonlijke ervaringen die hij vertelt zeer herkenbaar. Zo heeft hij ooit gehoord dat je basilicum moet scheuren. Zijn verbazing is dan ook groot als hij grootste koks als Jamie Oliver de basilicum op televisie constant ziet snijden. Dit zal iedere (hobby)kok bekend in de oren klinken en het is dan ook de aanleiding van dit originele boekje.

Een paar interessante aanwijzingen die Chris van Zutphen, in naam van Nieuw Amsterdam Uitgevers, voor ons heeft uitgezocht
Scherpe messen zijn gevaarlijk;

Pasta is een puur Italiaans product;

Pel een banaan zoals een baviaan;

Knoflook die uitloopt, is niet goed meer;

Champignons moet je schoonwrijven, niet wassen;

Spinazie mag je niet opwarmen;

Draai je biefstuk tijdens het bakken slechts één keer om

Wat denk jij, zijn het feiten of fabels? Ben jij al benieuwd geworden naar de antwoorden op deze vragen? Zo ja, dan is de bundel Keukenmythes echt iets voor jou!

Als lezer en kookliefhebber heb ik ontzettend genoten van dit interessante boekje. Regelmatig kan ik nu, door dit boekje, tijdens gesprekken met anderen een interessant feitje vertellen. Bijvoorbeeld dat de ovens van tegenwoordig helemaal niet hoeven voor te verwarmen en dat je dan simpelweg energie aan het verspillen bent!  Het enige minpunt van Keukenmythes is de vormgeving. De kaft is simpel, maar wekt voldoende interesse. De binnenkant daarentegen is compleet zwart-wit met af en toe een simpel tekeningetje. Dit oogt wat saai. Zeker voor een boek over koken, verwacht de lezer juist een kleurrijke vormgeving en dat heeft Keukenmythes niet. In de winkel zou het zomaar kunnen zijn dat je dit boek voorbij loopt, omdat het er dus niet aantrekkelijk uitziet qua kleuren afbeeldingen. Bij deze de tip: Keukenmythes is echt de moeite waard!

Kortom, Keukenmythes is een must-have voor iedereen die houdt van koken en die benieuwd is naar wat nu wel en niet waar is als het gaat over koken. Een klein, maar fijn boekje wat je vlot doorleest. Leerzaam en vermakelijk en leuk om met andere over na te praten. Handig om in de kast te hebben staan om af en toe eens door te bladeren hoe het ook alweer zat. Ook zeker leuk om aan iemand cadeau te geven! Keukenmythes verdient daarom 4 sterren.

Keukenmythes

1  2  3  4  5

Basilicum snijden? Nóóit doen, scheuren is beter. Eieren pellen lastig? Even laten ‘schrikken’ in koud water. Biefstuk bakken? Eerst het vlees op kamertemperatuur laten komen.
    Maar… kloppen deze aanwijzingen wel?
    Moet een oven inderdaad altijd worden voorverwarmd? Kun je aardappels ongewassen frituren? Verliest sinaasappelsap zijn vitamines in de koelkast? En waarom mag je champignons niet wassen, terwijl ze sowieso al voor 90% uit water bestaan? Iedereen die kookt, kent deze ‘waarheden’.
    Zijn ze feiten of fictie? Dit vermakelijke boekje prikt veel eeuwige misverstanden door.