Recensie: Samarkand RECENSIE

Samarkand. Verhalen en recepten uit Centraal-Azië is een kookboek voor de avontuurlijke kok. Wie kent er tenslotte een recept uit Samarkand? Samarkand is een stad in Oezbekistan, een ‘mystieke’ stad, gelegen langs de zijderoute en daarom een smeltkroes van culinaire tradities. De Russen, Turken, Joden, Koreanen, Georgiërs, Armeniërs, Tadzjieken en de Oezbeken hebben allemaal hun sporen achter gelaten. Dat maakt Samarkand tot een zeer interessant kookboek en het logo van National Geographic op de voorkant versterkt dit beeld alleen maar.

Een van de auteurs is Caroline Eden, zij schrijft over reizen in verschillende grote Britse kranten en is correspondent voor BBC Radio 4 in Centraal-Azië en Kaukasus.  Eleanor Ford is schrijfster en redacteur bij de BBC Good Food Channel en Magazine. Er kan dan ook wel gesteld worden dat het boek door echte kenners van de regio geschreven is. Het boek is voorzien van de mooiste foto’s die de pracht en praal van Centraal-Azië laten zien. Paginagrote, kleurrijke foto’s maken dat je meteen een trip naar Oezbekistan zou willen boeken, ondanks dat velen van ons maar weinig weten over het land. Gelukkig maken de twee auteurs je een beetje wegwijs in de wondere wereld van Samarkand. Recepten worden afgewisseld met (reis)verhalen over de cultuur en tradities en maken dit boek meer dan alleen een verzameling recepten.

Wel wordt al snel duidelijk dat Centraal-Azië een keuken is van zware kost. Er zijn weinig vegetarische recepten te vinden, ondanks dat Caroline Eden en Eleanor Ford naar eigen zeggen hun best hebben gedaan om deze te verzamelen en te delen. Veel gerechten bevatten vlees en vis en het speciale hoofdstuk ‘verwarmende gerechten voor lange winters’ maakt duidelijk waarom dit een kookboek is voor de liefhebbers van hartverwarmende gerechten. Uiteraard zijn er een aantal basis ingrediënten die je in huis moet halen als je uit Samarkand wilt koken. Zo is bijvoorbeeld granaatappelmelasse geen slecht idee om te kopen aangezien het veelvuldig terugkomt. Misschien niet zo makkelijk te vinden in de Nederlandse supermarkt, maar in een ‘Soek’ (Arabische (super)markt) zou dit geen probleem moeten zijn. Het merendeel van de ingrediënten daarentegen kan zonder problemen in de supermarkt gekocht worden en dat maakt Samarkand tot een zeer toegankelijk kookboek, ook voor de meer beginnende thuiskok.

Caroline Eden en Eleanor Ford hebben de recepten duidelijk op papier weten te zetten en ondanks dat niet ieder recept voorzien is van een foto, is het een minder ‘eng’ kookboek dan dat je aanvankelijk denkt. De twee recepten die ik zelf uitgekozen had: abrikozen linzensoep en zoetzure gesmoorde wortels klonken interessant en smaakten des te lekkerder. De smaken wisten mij en mijn vrienden te verrassen, zonder dat ik hele moeilijke ingrediënten moest kopen of ingewikkelde recepturen moest volgen.

Samarkand heeft mij blij verrast en is dan ook een aanwinst voor mijn boekenkast. De keuken van Centraal-Azië is in Nederland nog erg onbekend maar hopelijk weet Samarkand meer harten te veroveren. Van mij krijgt dit boek in ieder geval de volle vijf hartjes.

Samarkand

1  2  3  4  5

Samarkand laat je door kleurrijke foto's, traditionele recepten en inspirerende reisverhalen kennismaken met de buitengewoon rijke culinaire traditie van Samarkand. Deze mystieke stad, gelegen in Oezbekistan, langs de zijderoute is al eeuwenlang een ontmoetingsplek waar de meest uiteenlopende culinaire tradities samenkomen.

In dit boek wordt het beste uit de keukens van de etnische groepen die Samarkland door de eeuwen heen hebben beïnvloed, samengebracht: de Tadzjieks, Russen, Turken, Joden, Koreanen, Georgiërs, Armeniërs en de Oezbeken zelf. Twee vriendinnen - allebei reizigers en schrijvers - met elkaar verbonden door hun passie voor eten en avontuur, delen in Samarkand hun liefde voor de veelzijdigheid van deze plek. Ze introduceren nieuwe smaken en frisse ideeën met een unieke verzameling recepten gebaseerd op smaakvolle specerijen en verse ingrediënten. Het resultaat: een inspirerend en toegankelijk kookboek vol heerlijke gerechten om te delen.