Recensie: In wolfskleren RECENSIE

Wanneer Helsinki wordt opgeschrikt door een gezinsdrama waarbij de vader, een politieagent, eerst zijn vrouw en kinderen vermoord en daarna zelfmoord pleegt krijgt misdaadjournalist Lauri Kivi de opdracht om een artikel te schrijven over de zaak. Omdat dit intussen het zoveelste gezinsdrama is wordt op de redactie besloten dat Lauri Kivi een groot stuk mag schrijven over de voorgaande gevallen. Hij reist af naar zijn geboortestreek om de achtergebleven familieleden te interviewen en tegelijk afscheid te nemen van zijn zieke vader.

Tijdens zijn onderzoek duikt Lauri op enkele vreemde details die hem doen twijfelen aan de daders. Samen met de politie probeert hij duidelijk te scheppen, tot hij plots zelf de hoofdverdachte blijkt te zijn.

In wolfskleren is een Scandinavische thriller. Dit zorgde er in het begin voor dat ik moeilijk in het verhaal kon komen. Ingewikkelde namen, plaatsen… Ik haalde veel dingen door elkaar en kon mij door de verwarring niet concentreren waardoor het een tijdje duurde voor ik mijn aandacht bij het verhaal kon houden.

Toen ik uiteindelijk in het verhaal zat wist Simo Hiltunen mijn aandacht wel vast te houden. Het hoofdpersonage, Lauri Kivi, is een bijzonder man met vele kanten die je daardoor ook soms verrast met bepaalde acties of keuzes terwijl hij even later plots weer heel voorspelbaar is.

Ook de andere personages in het verhaal zijn stuk voor stuk interessant. De collega's van Lauri, de agenten, Lauri's ex-vrouw en hun dochter, zijn vader, het zijn allemaal personages die je door het verhaal heen leert kennen en ze hebben achteraf gezien allemaal een onmisbare rol in dit goed uitgewerkte verhaal.

Simo Hiltunen heeft een aangename schrijfstijl. Hij blikt in zijn verhaal regelmatig terug naar de kindertijd van Lauri en naar het verleden van de andere personages. Op deze manier geeft hij je veel waardevolle informatie mee. Eens je bekend bent met de (plaats)namen in het verhaal is de rest heel duidelijk en is er ondanks de bom aan informatie zelden verwarring. Tenzij natuurlijk op momenten dat het net de bedoeling is om de lezer op het verkeerde spoor te zetten.

In wolfskleren is een krachtige thriller die je lang bij blijft. Het verhaal zit enorm goed in elkaar, de personages zijn stuk voor stuk interessant en de Scandinavische setting klopt helemaal. Het was voor mij de eerste Scandinavische thriller die ik ooit gelezen heb en ik begrijp meteen waarom er zoveel liefhebbers zijn van dit genre.

Simo Hiltunen wist me aangenaam te verassen met zijn debuut. Lauri's personage is zo veelzijdig en kan echt alle kanten op dus ik hoop in de toekomst nog meer over hem te mogen lezen!

Dit boek krijgt van mij 5/5 hartjes. In het begin kwam ik maar niet in het boek, er was veel verwarring en ik kon me moeilijk concentreren. Toch ben ik blij dat ik even heb doorgezet en kon ervaren wat een goed verhaal In wolfskleren eigenlijk is. Lezers die meer ervaren zijn in het lezen van Scandinavische thrillers gaan het verhaal volgens mij sneller oppikken en kunnen er meteen in op gaan. Simo Hiltunen heeft me met zijn thriller van formaat alleszins overtuigd om meer op verkenning te gaan binnen het genre!

In wolfskleren

1  2  3  4  5

In Helsinki vindt een gezinsdrama plaats: een politieagent vermoordt zijn vrouw en twee dochters, en pleegt daarna zelfmoord. Misdaadjournalist Lauri Kivi heeft zich in gezinsmoorden gespecialiseerd en krijgt de opdracht een diepgravend stuk over de zaak te schrijven voor het weekendkatern van zijn krant. Voor zijn onderzoek reist Lauri af naar zijn geboortestreek in Oost-Finland, waar de voorgaande jaren een golf aan gezinsdrama's heeft plaatsgevonden. Maar na terugkomst in Helsinki is hij ervan overtuigd dat er iets anders aan de hand is: deze moorden zijn zo geënsceneerd dat de vader steevast de schuldige lijkt. De politie is erop gebrand aan te tonen dat hun collega geen moordenaar is en deelt de vermoedens van de journalist. Maar dan rust de verdenking ineens op Lauri zelf...

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox