Recensie: Huidpijn RECENSIE

Saskia Noort werd bekend met haar thriller terug naar de kust en groeide uit tot de top van thrillerschrijvers in Nederland. Huidpijn is alweer haar zevende thriller.

Anne is journaliste en presenteert haar eigen talkshow en heeft er alles voor over om moeder te worden. Tijdens de laatste ivf-behandeling besluit haar vriend Sam dat het allemaal niet meer hoeft en verteld haar dat hij verliefd is geworden op een ander.  Verscheurd door verdriet moet Anne door met haar leven, maar als Sam plotseling verdwijnt wordt door zowel de media als de politie Anne als verdachte aangewezen en moet ze er alles aan doen om haar onschuld te bewijzen.

Het boek wordt bestempeld als thriller en werd in de media ook breed uitgemeten. Toch is er van spanning in het eerste deel van het boek weinig terug te vinden. Het boek begint goed met de nodige spanningsopbouw, maar al snel zakt de spanning tot onder het nulpunt en blijft er enkel een zwak verhaal over vol drama. Op zich is er normaal gesproken niks mis met een boek vol drama, maar het hele verhaal blijft oppervlakkig en clichématig.

Anne is als hoofdpersoon niet echt iemand waar je een band mee krijgt. Haar personage krijgt in korte tijd te veel over haar heen om daadwerkelijk diepte van haar te krijgen. Zodra je denkt dat we wat meer over haar gevoelens te weten komen, vindt de volgende gebeurtenis alweer plaats en zitten we weer aan het oppervlak wat betreft de kennis over Anne.

Het lijkt wel alsof Saskia Noort het record wilde verbreken om één persoon zoveel mogelijk ellende voor te schotelen, ongewenst kinderloos, vriend die vreemd gaat, een zusje in de afkickkliniek zijn enkele van de gebeurtenissen waarmee Anne te maken krijgt. Hierdoor gaat het verhaal niet echt de diepte in en ben je als lezer alleen aan het wachten op de volgende partij ellende die Anne over zich heen krijgt.

Echt spannend wordt Huidpijn pas bij de ontknoping en dit is helaas te laat om het echte thrillereffect te krijgen. Wanneer je graag een roman leest met de nodige drama en hier en daar wat spanningsbogen, is dit boek prima geschikt. Ben je echter op zoek naar een thriller vol spanning en onverwachte plotwendingen, dan zal Huidpijn je niet kunnen bekoren.

Ondanks dat het boek niet echt als thriller kan worden bestempeld, is het wel een boek met een vlotte schrijfstijl. Het is dan ook een prima boek om even tussendoor te lezen, maar het is geen toptitel zoals we van Saskia Noort gewend zijn.

Huidpijn

1  2  3  4  5

'Huidpijn' is het meest rauwe, pijnlijke en schurende boek van Saskia Noort tot nu toe, een boek dat je niet zomaar weglegt en dat nog dagen nadreunt. Saskia Noort weet opnieuw als geen ander een hedendaags tijdbeeld te vangen, met treffende beschrijvingen van onder andere het BN'erschap, het hebben van een kinderwens en het leven in de schaduw van een verslaafde. Ieder mens heeft een duistere kant. Zo ook Anne, Nederlands populairste televisiepresentatrice en journaliste. Als ze haar grote liefde en daarmee haar droom dreigt te verliezen, en het verdriet hierover breed wordt uitgemeten in de pers, moet ze alles op alles zetten om niet ook nog door haar vrienden, familie en eigen verstand in de steek gelaten te worden.