Recensie: Wat we niet wisten RECENSIE

Op het eiland beleven tweelingbroers Ned en Jamie een heleboel avonturen. Of tenminste, zo was het vroeger. Sinds Neds ziekte is verergerd, komt er niet veel meer van in huis. Tot Jamie en hij een mysterieus wezen vinden. Kan deze vondst de start zijn van een nieuw avontuur voor de broers?

In Wat we niet wisten snijdt auteur Tom Avery een niet vanzelfsprekend onderwerp aan, namelijk de nakende dood van een kind (Ned). Dit verhaal wordt volledig verteld vanuit het perspectief van Jamie, de tweelingbroer van de zieke Ned. Zo verschillend als ze zijn in karakter, zo verschillend zijn ze in hun gezondheidstoestand. Waar Jamie blaakt van gezondheid, worstelt zijn broer met een verschrikkelijke longziekte. Iedereen in de omgeving van de jongens gaat op zijn eigen manier om met dit onrecht en dat komt mooi aan bod in de observaties van Jamie. Daarbij vermijdt Avery een al te zwaarmoedig boek dankzij de interacties tussen de broers en de grootvader. Met de toevoeging van het mysterieuze wezen weet hij bovendien een mooie link te leggen met de verhalen van de grootvader en de belevingswereld van Jamie. Het einde is daarbij passend en troostrijk.

Ondanks deze fijne elementen, toch ook enkele minpuntjes.

Hoewel illustraties meestal een zeer leuke toevoeging zijn aan een kinderboek, vormden de tekeningen in dit geval op geregelde basis een probleem. Zo zijn er heel veel tekeningen aanwezig, zodat deze eerder decoratief dan ondersteunend overkomen. Daarnaast bemoeilijken ze het lezen op bepaalde punten omdat de illustratie achter de tekst doorloopt en deze minder leesbaar maakt. Dat gezegd hebbende, passen ze wel erg goed bij de sfeer van het verhaal.

Een tweede struikelblok vond ik de opsomming van Risk-vragen die steeds terugkeerde. Dit voegde immers weinig toe aan het verhaal.

Tot slot ook dit: omdat Star Trek belangrijk is voor Ned, komen er regelmatig verwijzingen naar deze serie terug. Zonder enige kennis van het onderwerp kan je als lezer ook nog wel volgen, maar dan mis je de toegevoegde waarde ervan.

Wat we niet wisten van Tom Avery is een boek waarin een moeilijk thema moeiteloos aan bod komt. De realistische en ingetogen gevoelens van de personages maken dat het geheel authentiek aanvoelt. Dankzij Avery’s toevoeging van het grote avontuur van de jongens, krijgt het geheel toch een troostrijk einde. Vier hartjes voor dit boek.

Wat we niet wisten

1  2  3  4  5

Boven ons krasten de meeuwen. Als ik goed had geluisterd had ik misschien wel gehoord dat ze een waarschuwing riepen. Kijk uit. Jamie en Ned zijn tweelingbroers. Ze doen van alles samen: fietsen, strandjutten, afleveringen van Star Trek kijken. Maar Ned is ziek, en op een dag zal hij Jamie achterlaten. Dan vinden de jongens een vreemd wezen op het strand. Ned wil één laatste avontuur. Stiekem verstopt hij Leonard, zoals hij het wezen noemt, in de garage. Jamie hoopt dat Leonard voor een wonder kan zorgen. Een wonder dat maakt dat Ned blijft. Want Jamie kan niet zonder Ned. Nu niet en nooit niet. Maar is Leonard wel gekomen voor een wonder? Of komt hij voor iets anders?