Recensie: De Kronieken van Bane RECENSIE

Ben je altijd al benieuwd geweest naar het verleden van de beroemde Magnus Bane? In De Kronieken van Bane lees je meer over zijn verleden. Lees hoe de eerste date van Magnus en Alec verliep, hoe hij afscheid nam van Camilla en waarom hij afscheid nam van Londen toen hij voorgoed naar New York te vertrekken. Deze bundel bevat elf korte verhalen over het verleden van Magnus Bane.

Magnus Bane is misschien wel een van de meest mysterieuze en merkwaarde personages uit De Helse Creaties- en De Kronieken van de Onderwereld-serie. Zelf ben ik altijd erg benieuwd naar hem geweest. Er werd altijd verteld dat hij eeuwenoud was en dat hij bijvoorbeeld al veel vriendjes en vriendinnetjes had gehad. Dit boek moet echt elke fan van Cassandra Clare in zijn of haar boekenkast hebben!

Niet alleen het verleden van Magnus Bane komt aan het licht, maar ook bijvoorbeeld het ontstaan van Hotel Dumont. Het leukste aan dit boek vond ik dat ik over personages las waar we in feite al afscheid van hadden genomen. Zo komen Tessa, Will en Jem (uit De Helse Creaties-serie) ook terug in dit verhaal, maar dan vele jaren later na het einde van die serie. Je leest wat er van ze geworden is, en dat deed mij zo veel goeds. Natuurlijk zijn er korte verhalen over Magnus en Alec, maar ook lees je over de eerste ontmoeten tussen Magnus en Jocelyn en Clary. Het is dus echt heel erg interessant! Omdat je over eerdere personages leest, moet je dit boek wel echt lezen wanneer je De Helse Creaties- én De Kronieken van de Onderwereld-serie uit hebt. Je zou namelijk enorm erg gespoilerd worden als je dit boek leest voordat je die twee andere series uit hebt, wat natuurlijk hartstikke zonde is. Dit boek is dus echt voor de die-hards die beiden series al hebben gelezen.

Een leuke toevoeging aan het verhaal vind ik dat voor elk verhaal een graphic is gemaakt, die een deel van het verhaal weergeeft. Ik moet er wel bij vertellen dat het verhaal niet echt een rode lijn heeft, op het leven van Magnus Bane na. Het zijn dus echt elf verhalen die op zich los staan van elkaar, maar die soms op een hele subtiele wijze met elkaar worden verbonden. Het is dus niet een echt boek met een structuur, maar elf korte verhalen van ongeveer 50 pagina’s per stuk. Je hoeft daardoor ook geen cliffhangers en dergelijke te verwachten bij dit boek. De verhalen staan wel zo goed als in chronologische volgorde, dus in het begin maak je de nog jongere Magnus mee en later in het boek de Magnus die hopeloos verliefd is op Alec.

Ik vond dat de schrijvers van de verhalen, Cassandra Clare, Sarah Rees Brennan en Maureen Johnson, goed rekening hielden met de tijdperken waar de verhalen zich in bevonden. Zo wordt er aan het begin gebruik gemaakt van oudbollige en ouderwetse schrijfstijl, terwijl deze schrijfstijl later wordt aangepast zoals in een wereld hoe wij die kennen. Alhoewel de schrijfstijl aan het begin ouderwets was, was het boek wel zeer goed te volgen. Persoonlijk merkte ik tijdens het lezen niet echt dat Cassandra Clare hulp kreeg bij het schrijven van deze verhaaltjes. De schrijfstijl komt zo goed als overeen met de schrijfstijl die Cassandra Clare gewoonlijk hanteert.

De Kronieken van Bane vind ik, als een fan van Cassandra Clare, een ware toevoeging aan mijn boekenkast. Door dit boek kom je door middel van elf korte verhalen meer te weten over Magnus Bane en de wereld van de Schaduwjagers.

De kronieken van Bane

1  2  3  4  5

Elf korte verhalen over het leven van Magnus Bane, de mysterieuze en flamboyante hoofdpersoon uit Kronieken van de Onderwereld en De Helse Creaties. Lees alles over zijn tumultueuze liefdesaffaires, uitbundige feestgedrag, exotische reisjes en zijn bijzondere verhouding ten opzichte van alle partijen die de Kronieken van de Onderwereld en de Helse Creaties bevolken. Hierna heeft Magnus geen geheimen meer!